Blisko 22 mln pasażerów wybrało Koleje Śląskie w 2024 roku

Mimo trudności związanych z przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego, Koleje Śląskie utrzymały rekordowy poziom przewozu pasażerów z 2023 roku, osiągając blisko 22 mln pasażerów. Oznacza to, że drugi rok z rzędu statystycznie każdy mieszkaniec województwa śląskiego odbył pięciokrotnie podróż pociągami regionalnego przewoźnika. W 2024 roku wzrosła liczba pasażerów podróżujących do turystycznych miejscowości takich jak Wisła, Ustroń, Zwardoń i Zakopane.
Więcej pociągokilometrów
Pociągi Kolei Śląskich przejechały 8,7 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o ponad 7% w porównaniu do 2023 roku. Taki dystans wystarczyłby, by objechać Polskę wzdłuż granic 2,5 tys. razy. Średnia długość trasy, którą pokonał statystyczny pasażer w 2024 roku, wyniosła 41,7 km, co odpowiada odległości między Katowicami a Zawierciem.
Najpopularniejsze stacje i połączenia
Największą popularnością cieszyła się linia S1 (Gliwice – Częstochowa), na której przewieziono 9,3 mln pasażerów. Drugie miejsce zajęła linia S5 (Katowice – Zwardoń) z 4,2 mln podróżnych, a trzecie S4 (Katowice – Tychy) z 1,4 mln pasażerów.
Pasażerowie najczęściej rozpoczynali podróż w Katowicach (5,8 mln pasażerów), Gliwicach (1 mln) oraz Częstochowie (0,9 mln). Liczby pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach, które rejestrują liczbę podróżnych wsiadających do pociągów na różnych dworcach i stacjach.
Najczęściej wybieranym połączeniem był przyspieszony pociąg relacji Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49), który codziennie przewoził średnio ponad 700 osób.
Rekordowe pierwsze półrocze i skutki przebudowy PKP PLK
Pierwsze półrocze 2024 roku było rekordowe pod względem frekwencji. Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tys. pasażerów więcej niż w 2023 roku.
Wkrótce po tym rozpoczęły się prace związane z przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego, prowadzone przez PKP PLK, które spowodowały utrudnienia. Z powodu zamykania torów na stacji w Katowicach i innych miejscach zmniejszyła się liczba kursujących pociągów. W efekcie, od września liczba pasażerów zmniejszyła się średnio o 10% miesięcznie. Najwięcej pasażerów zrezygnowało z transportu kolejowego w województwie śląskim w wrześniu, kiedy prace były w pełnym toku. Wówczas liczba pasażerów spadła do 1,6 mln, co stanowiło spadek o 0,2 mln w porównaniu z rokiem poprzednim.
Minimalizowanie utrudnień
Koleje Śląskie starały się minimalizować utrudnienia dzięki współpracy z innymi przewoźnikami oraz wzajemnemu honorowaniu biletów na odcinkach objętych remontem. Pomiędzy Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami, Gliwicami a Katowicami pasażerowie mogli korzystać z autobusów i tramwajów ZTM, a także połączeń Polregio i Intercity.
Tabor, który nie mógł przejechać przez stację Katowice, został skierowany na inne trasy w województwie. Koleje Śląskie uruchomiły nowe połączenia, w tym popularną linię S17 (Gliwice – Rybnik).
Coraz więcej turystów w górach
Koleje Śląskie odnotowały znaczący wzrost liczby pasażerów podróżujących do turystycznych miejscowości. W 2024 roku z połączeń w kierunku Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego skorzystało prawie 3 mln osób, czyli o 640 tys. więcej niż w 2023 roku.
Pociągi na trasie Katowice – Zwardoń przewiozły 1,69 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 250 tys. podróżnych w porównaniu do roku poprzedniego. Liczba pasażerów na trasie Katowice – Wisła Głębce wzrosła o 400 tys. i osiągnęła 1,2 mln.
W 2024 roku Koleje Śląskie przewiozły także prawie 28 tys. pasażerów do Zakopanego, co stanowi wzrost w porównaniu do 24 tys. w 2023 roku.
Nowe połączenia do turystycznych miejscowości
Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie, Koleje Śląskie uruchomiły nową weekendową linię S77 z Raciborza do Wisły Głębce oraz zwiększyły liczbę połączeń do Zakopanego, aby umożliwić jeszcze łatwiejszy dostęp do popularnych miejsc turystycznych.