Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby nabiera tempa

Pod koniec ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na realizację drugiego etapu budowy obwodnicy Zawiercia i Poręby w ciągu drogi krajowej DK78. W II kwartale bieżącego roku planowane jest oddanie do użytku pierwszego odcinka trasy o długości blisko 17 kilometrów. Zaawansowanie prac na tej części przekroczyło już 82%. W głównym ciągu drogi wykonanie warstwy podbudowy asfaltowej osiągnęło poziom 95%, a warstwy wiążącej – 78%.
Kontynuacja inwestycji
Drugi odcinek obwodnicy stanowi naturalne przedłużenie budowanej od marca 2022 roku trasy. Nowa droga rozpocznie się na węźle Kromołów, realizowanym w ramach pierwszego etapu, a zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowy sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Projekt ten jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i stanowi kontynuację działań zapoczątkowanych w latach 2014-2023. Wojewoda Śląski 12 stycznia 2024 roku wydał zezwolenie na realizację tej inwestycji.
Zakres projektu
Nowa trasa będzie drogą o najwyższej klasie technicznej (GP – główna ruchu przyspieszonego), przystosowaną do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony na oś. W ramach inwestycji powstaną również drogi obsługujące tereny przyległe, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Projekt obejmuje budowę czterech obiektów inżynieryjnych na skrzyżowaniach z ulicami Harcerską, Karlińską, Szymona Szymonowica oraz przejazdem rolniczym w Zawierciu. Przebudowie ulegnie także infrastruktura kolidująca z nową trasą, w tym istniejące drogi oraz sieci nadziemne i podziemne. W ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu powstaną zatoki kontrolne, oświetlenie drogowe oraz ekrany akustyczne.
Ochrona środowiska i system odwadniania
Projekt przewiduje wdrożenie rozwiązań proekologicznych, takich jak ekrany dźwiękochłonne, przejścia dla zwierząt oraz przepusty ekologiczne z ogrodzeniem ochronnym. Odwodnienie drogi zostanie zapewnione przez budowę rowów, kanalizacji deszczowej, urządzeń podczyszczających oraz zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych.
Strategiczne znaczenie DK78
Nowy odcinek DK78 to kluczowy element przebudowy trasy między Siewierzem a Szczekocinami, obejmującej łącznie 50 km. W połączeniu z Programem budowy 100 obwodnic, nowa droga wyeliminuje ruch tranzytowy z terenów zurbanizowanych, poprawiając bezpieczeństwo mieszkańców oraz usprawniając komunikację z autostradą A1, DK11 i przyszłą drogą ekspresową S11.
Postęp na pierwszym odcinku obwodnicy
Prace ziemne na pierwszym odcinku obwodnicy dobiegają końca. Wykonawca zrealizował już znaczną część podbudowy z kruszyw mineralnych oraz warstw asfaltowych. Aktualnie warstwa podbudowy asfaltowej jest ukończona w 95%, a warstwa wiążąca – w 78%. Jednocześnie trwają prace związane z odwodnieniem drogi, obejmujące budowę zbiorników retencyjnych, kanałów hydrotechnicznych oraz przebudowę rowów melioracyjnych i umocnień cieków wodnych. Na ukończeniu są również roboty mostowe – wykonanie ustrojów nośnych osiągnęło już poziom 80%, a obiekty migracyjne dla zwierząt – 88%. Powstają również zabezpieczenia przeciwhałasowe o łącznej długości 2147 metrów oraz ekrany przeciwoślepieniowe o długości 1225 metrów. Całkowite zaawansowanie prac na pierwszym odcinku obwodnicy wynosi obecnie ponad 80%.
Źródła finansowania
Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) była współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Od 28 czerwca 2024 roku drugi etap inwestycji jest dofinansowywany w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027, a także ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.
Fot. Pexels