Bytom stawia na rowery: 10 mln zł na nowe trasy i szybkie połączenia z sąsiadami

Bytom nie zwalnia tempa w rozwoju infrastruktury rowerowej. Dzięki unijnemu wsparciu w wysokości blisko 7,5 mln zł, już wkrótce powstaną nowe ścieżki rowerowe w dzielnicach Szombierki i Zamłynie. Trasa o długości 3 kilometrów ma połączyć istniejące odcinki dróg rowerowych wzdłuż ulic Zabrzańskiej i Frycza Modrzewskiego, stając się ważnym fragmentem regionalnej trasy rowerowej nr 606, biegnącej od Gliwic aż po Błędów.
— Pozyskaliśmy kolejne środki zewnętrzne na rozwój infrastruktury rowerowej w naszym mieście — mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia. — Budowa ścieżek rowerowych wzdłuż dwóch kluczowych arterii Bytomia, które jednocześnie wchodzą w skład drogi wojewódzkiej nr 925, poprawi nie tylko mobilność, ale i bezpieczeństwo użytkowników jednośladów — podkreśla wiceprezydent.
Nowa trasa połączy ul. Łagiewnicką w Zamłyniu z Szombierkami i dalej – aż do granicy z Rudą Śląską. Będzie to logiczne uzupełnienie istniejącej sieci tras i znaczący krok ku stworzeniu spójnego, ekologicznego systemu komunikacji w regionie.
Miejski Zarząd Dróg i Mostów dysponuje już dokumentacją techniczną dla poszczególnych odcinków inwestycji. Obecnie czeka jeszcze na finalizację decyzji zamiennej ZRID dotyczącej fragmentu przy ul. Frycza Modrzewskiego. Przetarg na wykonanie prac ma zostać ogłoszony jeszcze w 2025 roku.
Ale to nie koniec rowerowych ambicji Bytomia. Kolejne 2,5 mln zł miasto otrzymało z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na przygotowanie dokumentacji projektowej dla dwóch miejskich odcinków tzw. velostrad — szybkich tras rowerowych o podwyższonym standardzie. Velostrada nr 5 połączy Bytom z Tarnowskimi Górami, natomiast Velostrada nr 2 – z Piekarami Śląskimi. Opracowanie Programów Funkcjonalno-Użytkowych będzie pierwszym krokiem do ich realizacji.
Fot. Arkadiusz Janocha/UM w Bytomiu