Bytom stawia na rowery! Miasto otrzymało 2,5 mln zł na przygotowanie projektów dwóch velostrad

Bytom zdobył kolejne wsparcie finansowe z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Tym razem to aż 2,5 miliona złotych, które zostaną przeznaczone na opracowanie Programów Funkcjonalno-Użytkowych (PFU) dla dwóch kluczowych odcinków przyszłych velostrad – czyli szybkich, bezpiecznych tras rowerowych, łączących Bytom z Tarnowskimi Górami i Piekarami Śląskimi.
– Dzięki tym środkom możemy przygotować niezbędną dokumentację techniczną, która otworzy drogę do aplikowania o kolejne fundusze – tym razem na budowę – podkreśla Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Dwa strategiczne kierunki – Tarnowskie Góry i Piekary Śląskie
Większość dofinansowania – 1,85 mln zł – trafi na opracowanie PFU dla Velostrady nr 5, która połączy Bytom z Tarnowskimi Górami. Projektowany odcinek na terenie Bytomia podzielono na pięć fragmentów:
- I odcinek: od granicy z Tarnowskimi Górami do ul. Hakuby (przez ul. Polną i Łokietka),
- II odcinek: od ul. Hakuby do ul. Węglowej (przez ul. Celną i rondo NSZZ „Solidarność”),
- III odcinek: od ul. Węglowej do granicy z Piekarami Śląskimi,
- IV odcinek: łącznik od ul. Węglowej do ul. Cegielnianej wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich,
- V odcinek: od ronda NSZZ „Solidarność” do planowanego Centrum Przesiadkowego w Stroszku.
Na opracowanie PFU Velostrady nr 2 – łączącej Bytom z Piekarami Śląskimi – miasto otrzymało 650 tys. zł. Trasa ta również została podzielona na trzy odcinki:
- od granicy z Piekarami (ul. Kędzierzyńska) do ul. Musialika,
- dalej do ul. Pszczyńskiej,
- i wreszcie do granicy z Katowicami w rejonie zespołu przyrodniczo-krajobrazowego „Żabie Doły”.
Velostrady – nowy kręgosłup transportu w Metropolii
Velostrady to nowoczesne, szybkie trasy rowerowe, zaprojektowane z myślą o codziennych dojazdach i wygodnym przemieszczaniu się między miastami. Oddzielone od ruchu samochodowego i często poprowadzone niezależnie od istniejącej infrastruktury drogowej, mają stać się rowerowym kręgosłupem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Ich celem jest nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, ale również stworzenie realnej alternatywy transportowej – zwłaszcza w codziennych podróżach do pracy, szkoły czy na zakupy.
– To ważny krok w stronę zrównoważonego transportu. Liczymy, że dzięki inwestycji coraz więcej mieszkańców wybierze rower jako codzienny środek komunikacji – mówi wiceprezydent Michał Bieda.
Co to jest Program Funkcjonalno-Użytkowy?
PFU to dokument, który szczegółowo opisuje założenia projektu: od wymagań technicznych i materiałowych po funkcjonalność i estetykę inwestycji. Stanowi on podstawę do ogłoszenia przetargu na realizację zadania w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Fot. UM w Bytomiu