Centralna Magistrala Kolejowa wkrótce gotowa na 250 km/h

PKP Polskie Linie Kolejowe intensywnie pracują nad dostosowaniem Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) do prędkości 250 km/h. Przeprowadzone dotychczas prace umożliwiły uzyskanie niezbędnych dokumentów do certyfikacji sieci trakcyjnej, przystosowanej do wysokich prędkości.
Instytut Kolejnictwa rozpoczął proces certyfikacji nawierzchni torowej, w ramach którego prowadzone są szczegółowe badania, które obejmują próby statyczne i dynamiczne, a czas potrzebny na ich przeprowadzenie to około 2-3 miesiące.
Kluczowym elementem przygotowań były przejazdy testowe pociągów Pendolino na odcinku Opoczno – Olszamowice. Testy miały na celu sprawdzenie współpracy pomiędzy pantografami a siecią trakcyjną. Pozytywne wyniki badań pozwoliły na uzyskanie certyfikatu, otwierając drogę do prowadzenia ruchu z wyższą prędkością.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą do podwyższenia prędkości na CMK do końca 2025 roku, co pozwoli skrócić czas przejazdu z Warszawy do Krakowa i Katowic do niecałych dwóch godzin.
Jednak nie wszystkie zmiany idą bezproblemowo. Podczas lipcowego śniadania prasowego z dziennikarzami Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, zwrócił uwagę na konieczność zmiany systemu ETCS na CMK. „Oznacza to, że już wkrótce składy Pendolino ponownie zwolnią, ponieważ prędkość maksymalna zostanie obniżona do 160 km/h” – tłumaczył Merchel. Analizy wykazały, że nie jest możliwe równoczesne działanie na jednym systemie ETCS i uruchamianie drugiego. Prezes Merchel dodał, że prace przy torach i sieci trakcyjnej zostaną zakończone w 2024 roku, natomiast przełączenie na nowy system potrwa około roku.