Czym jest wagon bezpośredni?

Choć tytuł tekstu może wydawać się prozaiczny, bo każdy wagon dociera bezpośrednio do celu swojej podróży, to jednak w nomenklaturze kolejowej wagon bezpośredni oznacza coś innego. Wagon bezpośredni lub grupa wagonów bezpośrednich to dodatkowe wagony w składzie pociągu, które docierają w inne miejsce, niż wskazuje na to podstawowa relacja pociągu.
Pojęcie wyjaśnia Przemysłąw Brych – inżynier bezpieczeństwa transportu kolejowego, pracownik branży kolejowej od ponad 10 lat. Pracował między innymi jako konduktor, kierownik pociągu, kasjer, dyspozytor. Żaden kolejowy temat nie jest mu obcy.
Na przykład pociąg Karkonosze, kursujący w podstawowej relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia, prowadzi grupę wagonów bezpośrednich do Gdyni Głównej. We Wrocławiu wagony te są doczepiane do nocnego pociągu Rozewie z Krakowa Głównego do Gdyni i Helu.
Jednym z ciekawszych połączeń w Polsce, funkcjonującym na bazie relacji podstawowych oraz wagonów bezpośrednich, jest nocny skład „Chopin”. W podstawowej relacji do Monachium prowadzi pięć wagonów, ale cały pociąg składa się z trzynastu wagonów. Pozostałe osiem to różne wagony bezpośrednie, które po drodze są odłączane lub przełączane do innych pociągów.
Przykłady wagonów bezpośrednich w pociągu „Chopin”
Pociąg „Chopin” prowadzi kuszetkę, wagon sypialny oraz wagon klasy drugiej do Pragi. Wagony te są przełączane na stacji Bohumin do pociągu Slovakia z Humennego do Pragi. W Bohuminie wyłączane są także dwa wagony drugiej klasy, kursujące w relacji Warszawa Wschodnia – Bohumin. Kolejne trzy wagony bezpośrednie (kuszetka, sypialny oraz wagon klasy drugiej) są wyłączane w Brzecławiu na granicy Czech, Słowacji i Austrii, i jadą dalej z pociągiem Metropol do Budapesztu.
Z trzynastu wagonów, pięć jedzie dalej do Monachium. Co ciekawe, wagony z Warszawy do Budapesztu przełączane w Brzecławiu do pociągu Metropol, lądują w składzie, który sam w sobie jest zbieraniną różnych wagonów bezpośrednich. Podstawowa relacja pociągu to Brzecław – Budapeszt, ale jego skład obejmuje wagony z Warszawy, Berlina i Pragi do Budapesztu.
Historyczne przykłady wagonów bezpośrednich
W przeszłości funkcjonowało więcej ciekawych połączeń wagonów bezpośrednich. Na przykład pociąg Nesebar kursował w relacji Lőkösháza – Burgas, mimo że Lőkösháza to mała wioska na Węgrzech. Pociąg ten był zbieraniną wagonów bezpośrednich z Pragi, Bratysławy i Warszawy do Burgas, formowanych na tej stacji.
Kiedyś wagony przełączane między różnymi pociągami jeździły w różne zakątki Europy, kursując np. w relacji Moskwa – Madryt czy Warszawa – Irkuck. W Polsce nocny pociąg pospieszny z Warszawy do Kołobrzegu prowadził wagony sypialny i klasy drugiej do Połczyna Zdroju, które od wsi Grzmiąca jechały jako osobny pociąg osobowy. Pociąg osobowy z Ełku do Olsztyna prowadził kiedyś dwie kuszetki, wagon sypialny i wagon klasy drugiej do Berlina.
Wagony bezpośrednie kursują nadal, choć egzotyka kierunków się zmieniła. Dawniej można było spotkać pociągi jadące z Warszawy do Amsterdamu, Bazylei czy Monachium.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W portalu Dwa Kwadranse każdego dnia piszemy o najważniejszych wydarzeniach z regionu. Bądź na bieżąco! Obserwuj Dwa Kwadranse na Facebooku, Instagramie, platformie X oraz TikToku.
Fot. Pexels