Druga linia Kolei Elka coraz bliżej realizacji! Podpisano umowę z wykonawcą
To historyczna chwila dla Parku Śląskiego. Dziś, 27 października br., podpisano umowę na budowę drugiej linii Kolei Linowej „Elka”. Już w przyszłym roku goście Parku Śląskiego będą mogli podróżować dodatkową trasą prowadzącą do Planetarium Śląskiego.
Nowy odcinek poprowadzony zostanie śladem dawnej trasy kolejki – od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego. Trasa będzie mierzyła 1840 metrów, a podróż nią zajmie od 15 do 20 minut w jedną stronę. Z góry będzie można obserwować Śląski Ogród Zoologiczny, podróżujący przejadą malowniczą trasą z wybiegami dla zwierząt oraz nad Doliną Dinozaurów. Stacja przesiadkowa zlokalizowana będzie przy alei Planetarium.
– Inwestujemy w Park Śląski, przywracając mu dawną świetność i sprawiając, by mógł służyć kolejnym pokoleniom. Elka to jedna z wizytówek parku, kultowe miejsce przyciągające w sezonie prawdziwe tłumy. Cieszę się, że będziemy mogli podziwiać z tej perspektywy kolejne fragmenty tego wyjątkowego miejsca – Jakub Chełstowski, marszałek Województwa Śląskiego.
Druga nitka „Elki” wyposażona zostanie w 30 czteroosobowych otwartych kanap i 15 gondoli. Przewidywany termin realizacji drugiej nitki kolei Linowej „Elka” to 12 miesięcy od rozpoczęcia prac. Na czas wykonania nadbudowy stacji przy Stacji Wesołe Miasteczko „Legendia”, „Elka” zostanie wyłączona z użytkowania, ten etap pracy zaplanowano poza wysokim sezonem.
– Jest to jedna z najważniejszych i najciekawszych linii, która przebiegać będzie nad Śląskim Ogrodem Zoologicznym. Docelowo mamy nadzieję, że uda nam się w przyszłości ruszyć również z przygotowaniami do budowy kolejnego odcinka Kolei Linowej „Elka” od Planetarium do Stadionu Śląskiego tym samym zamykając przejazd w historyczny trójkąt – mówi Paweł Bilangowski, prezes Parku Śląskiego.
Wykonawcą drugiej linii Kolei Linowej „Elka” jest konsorcjum firm, w skład którego wchodzą trzy spółki: lider – Arco System z Oświęcimia; partner – Inrtavi z Bielska Białej oraz Doppelmayr, podwykonawca inwestycji. Koszt budowy drugiej linii kolei linowej „Elka” to nieco ponad 85 mln zł brutto.
Historycznie kolejkę linową tworzyły odrębne odcinki, połączone w trójkąt ze stacjami przy Stadionie Śląskim, Śląskim Wesołym Miasteczku i Planetarium Śląskim. I ta trasa „Elki” funkcjonowała do 2006 roku. Dziś trasa długość trasy wynosi 2185 metrów w linii prostej. Odwiedzający Park Śląski mogą przejechać się gondolą lub krzesełkiem ze stacji Stadion Śląski do Wesołego Miasteczka „Legendia” i z powrotem.
„Elka” przed laty posiadała aż trzy trasy na planie trójkąta. Przejazd trasą kolejką o długości niemal sześciu kilometrów, zajmował około godziny. Kolejka w tej formie działała do sezonu 2005, kiedy wyłączono z eksploatacji odcinek od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego.
W kwietniu 2006 roku po raz pierwszy nie uruchomiono Elki na całej dotychczasowej trasie. Powodem był zły stan techniczny obiektu, a przerwa w działaniu kolejki linowej trwała od 2006 do 2013 roku. Po odbudowie kolejki w 2013 roku do użytku wrócił jednak tylko jeden odcinek. Od samego początku władze Parku Śląskiego zaznaczały jednak, że docelowo planowane jest odtworzenie kolejki w pełnym wymiarze i dawnym układzie trzech odcinków. Ukończenie ostatniego odcinka planowane jest na rok 2025.
„Elka” będzie kursować jeszcze do 30 listopada br., po czym na czas rozbudowy centrum przesiadkowego na stacji Wesołe Miasteczko „Legendia” zostanie wyłączona z użytkowania. Z tej okazji zaplanowano promocję. Każdy kto do końca listopada 2022 r. zakupi bilet na „Elkę” otrzyma 50 procent rabatu na przejazd nowym odcinkiem Elki w 2023 roku.