Dyskusje wokół przebiegu S11 nabierają tempa – samorządy mówią jednym głosem

W Sejmie odbyło się ważne posiedzenie Podkomisji Stałej ds. Transportu Drogowego, Drogownictwa i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, poświęcone planowanej budowie drogi ekspresowej S11 na odcinku Radzionków – Piekary Śląskie. Temat ten od miesięcy budzi emocje w regionie, a czwartkowe spotkanie potwierdziło, że samorządy lokalne chcą mieć realny wpływ na przebieg inwestycji.
Na spotkaniu obecni byli parlamentarzyści, w tym poseł Łukasz Ściebiorowski, oraz przedstawiciele miast i gmin, których inwestycja dotyczy – Bytomia, Radzionkowa, Tarnowskich Gór, Świerklańca oraz Piekar Śląskich, które reprezentował wiceprezydent Krzysztof Ślusarczyk. Choć nie zapadły jeszcze wiążące decyzje, padły istotne deklaracje – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapewniła o otwartości na współpracę i uwzględnienie głosu samorządów.
Alternatywy i kontrowersje
Budowa drogi S11 w województwie śląskim to ogromna inwestycja o strategicznym znaczeniu – planowana trasa ma liczyć 61 km i kosztować około 3 miliardów złotych. Droga ma być dwujezdniową trasą ekspresową, z możliwością rezerwy pod trzeci pas ruchu. Jej początek przewiduje się przy węźle autostrady A1 w Piekarach Śląskich, a dalej ma prowadzić m.in. śladem obecnej DW 911.
Problem w tym, że zaproponowany wariant przebiegu – zwłaszcza lokalizacja pierwszego węzła – budzi zastrzeżenia. Już w 2023 roku Rada Miasta Piekary Śląskie wyraziła sprzeciw wobec tej koncepcji, wskazując na wariant trzeci jako bardziej korzystny komunikacyjnie i społecznie. Ten wariant, jak argumentują radni, pozwala uniknąć wprowadzenia ciężkiego ruchu do centrum miasta oraz lepiej obsługuje lokalnych przedsiębiorców.
Wspólny głos gmin
Co istotne, wszystkie zainteresowane samorządy poparły budowę węzła S11 w Piekarach Śląskich z przebiegiem przez Radzionków. Wariant ten zakłada powstanie kluczowych węzłów drogowych przy ul. Anieli Krzywoń w Radzionkowie, w okolicach skrzyżowania ul. Podmiejskiej i ul. Miarki w Piekarach Śląskich, a także węzła autostradowego przy A1. Dzięki temu możliwe byłoby połączenie z Bytomskim Odcinkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej (al. Jana Nowaka-Jeziorańskiego).
– To rozwiązanie nie tylko odciąży lokalne drogi, ale i umożliwi zachowanie płynności ruchu bez szkody dla lokalnej gospodarki – podkreślają samorządowcy.
Głos ekspertów i mikrosymulacje
Prezydent Piekar Śląskich, Sława Umińska-Kajdan, już wcześniej otrzymała zapewnienie od GDDKiA, że projekt będzie poprzedzony szczegółowymi analizami geometrycznymi i mikrosymulacjami ruchu. Przedstawione przez miasto postulaty dotyczące ochrony interesu lokalnych mieszkańców i firm mają zostać wzięte pod uwagę, a ewentualne modyfikacje węzłów skonsultowane z władzami miasta.
– Naszym priorytetem jest takie zaplanowanie trasy, które nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komunikację w regionie, ale też nie pogorszy jakości życia mieszkańców – zaznacza prezydent Umińska-Kajdan.
Fot. UM w Piekarach Śląskich

