Innowacyjna szyna utwardzana cieplnie poprawi bezpieczeństwo w ruchu kolejowym
Ponad 200 mln zł. Tyle kosztowały innowacyjne projekty badawczo-rozwojowe przeznaczone na poprawę innowacyjności produkowanych szyn, dzięki którym, między innymi, portfolio dąbrowskiej walcowni ArcelorMittal Poland poszerzyło się o szynę z utwardzoną główką. Jest ona niezwykle wytrzymała, twarda i ma znacznie lepsze właściwości niż standardowa szyna, a w niektórych aspektach znacznie przewyższa wymagania typowego produktu.
Projekt badawczo-rozwojowy szyny obrobionej cieplnie o wartości ponad 105 mln zł dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (ponad 42,5 mln zł) rozpoczął się w 2018 roku. Intensywne prace nad innowacyjnym rodzajem szyny przyniosły efekty: produkt, który spełnia wyśrubowane normy europejskie, a nawet je przewyższa.
– Zapotrzebowanie na szyny obrabiane cieplnie, czyli twardsze i o lepszych właściwościach mechanicznych niż standardowe szyny, nieobrobione cieplnie, mocno się rozwija – wyjaśnia Sanjay Samaddar, prezes ArcelorMittal Poland. – Właśnie dlatego postanowiliśmy opracować taki rodzaj szyny, której nie mieliśmy w swoim portfolio w Polsce, aby sprostać oczekiwaniom naszych klientów – podkreśla.
Ciekawostką jest, że linia do obróbki cieplnej szyn pracowała już w dawnej Hucie Katowice w latach 80., ale była oparta o przestarzałą technologię i została zamknięta na początku lat 90. Teraz, po 30 latach, w ramach tego projektu badawczo-rozwojowego została opracowana nowoczesna szyna z utwardzaną główką dostosowana do najnowszych norm europejskich i amerykańskich.
– Nasz produkt jest innowacyjny nie dlatego, że jest obrabiany cieplnie, ale dlatego, że posiada szereg właściwości, które wychodzą naprzeciw stale rosnącym wymaganiom towarzystw kolejowych – tłumaczy Wojciech Koszuta, dyrektor generalny ArcelorMittal Poland. – Wysokie parametry tego rodzaju szyn są wynikiem modyfikacji mikrostruktury w procesie obróbki cieplnej i pozwalają na zwiększenie twardości główki szyny, a co za tym idzie – zwiększenie jej odporności na zużycie.
– Podczas testów w laboratorium naszą szynę poddawaliśmy m.in. badaniom zmęczeniowym. Charakteryzuje się ona wysoką odpornością na kruche pękanie oraz niskim poziomem naprężeń własnych, co bezpośrednio wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym – podkreśla dr inż. Sylwester Żak z ArcelorMittal Poland, który w projekcie obróbki cieplnej główki szyn pełni funkcję kierownika zespołu badawczo-rozwojowego.
Walcownie w oddziale w Dąbrowie Górniczej produkują obecnie różne profile szynowe według kilku międzynarodowych norm. W tym roku do produkcji komercyjnej trafia pierwszy typ szyny z utwardzaną główką (R350HT).
TB/Fot. ArcelorMittal