Katowice Airport: Dekada na nowym pasie – 41 milionów pasażerów, 270 tysięcy ton cargo i 370 tysięcy operacji lotniczych

28 maja 2015 roku na lotnisku w Pyrzowicach rozpoczął się nowy rozdział w historii Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. Tego dnia oficjalnie oddano do użytku nową drogę startową – jedną z najdłuższych w Polsce, o imponujących wymiarach 3 200 metrów długości i 45 metrów szerokości. Dziś, równo dziesięć lat później, czas na bilans, który mówi sam za siebie.
Od decyzji do realizacji – ekspresowe tempo inwestycji
Choć pomysł narodził się już w 2008 roku, jego realizacja była imponującym popisem sprawności organizacyjnej. Zarząd GTL S.A., z prezesem Arturem Tomasikiem na czele, zainicjował wtedy projekt, który przez kolejne siedem lat był konsekwentnie wdrażany: od zabezpieczenia finansowania, przez wybór projektanta i wykonawcy, aż po uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń i skuteczne przeprowadzenie budowy.
Co istotne, kulminacyjnym momentem było przeniesienie całego ruchu lotniczego ze starej, krótszej o 400 metrów drogi startowej, na nową – bez zakłócania bieżącego funkcjonowania lotniska. Operacja zakończyła się pełnym sukcesem, co zostało docenione w branży lotniczej.
Inwestycja w przyszłość
Całość inwestycji pochłonęła 157 milionów złotych netto. Blisko połowę tej kwoty – 73 miliony – pokryto z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa droga startowa nie tylko spełnia najwyższe standardy techniczne, ale przede wszystkim umożliwiła dalszy rozwój lotniska – zarówno w ruchu pasażerskim, jak i cargo.
Dekada dynamicznego wzrostu
Statystyki z ostatnich dziesięciu lat doskonale pokazują, jak trafiona była ta inwestycja. Od momentu uruchomienia nowego pasa startowego w 2015 roku:
- Katowice Airport obsłużyło ponad 41 milionów pasażerów,
- Z lotniska wysłano i odebrano prawie 270 tysięcy ton cargo,
- Na nowej drodze startowej odbyło się ponad 370 tysięcy startów i lądowań.
Te liczby nie tylko imponują, ale też podkreślają rosnące znaczenie Katowice Airport jako kluczowego węzła lotniczego w tej części Europy.
Co dalej?
Nowa droga startowa dała lotnisku solidny fundament pod rozwój. Przez ostatnią dekadę Katowice Airport umacniało swoją pozycję jako lider czarterowych przewozów wakacyjnych oraz dynamicznie rozwijało działalność cargo. Co przyniesie kolejna dekada? Jeśli tempo z ostatnich lat się utrzyma – możemy spodziewać się kolejnych ambitnych inwestycji i nowych rekordów.
Fot. Katowice Airport