Katowice. Na 73 Pułku Piechoty duże zmiany dla kierowców

Od wtorku 28 lipca zmianie ulega organizacja ruchu na ul. 73 Pułku Piechoty w Katowicach. Ma to związek z utrudnieniami w ruchu na DK 86 na wysokości Giszowca, gdzie trzeba było rozebrać wiadukt po tym, gdy osunęła się pod nim ziemia.
– Czasowa organizacja ruchu na ul. 73 Pułku Piechoty będzie obowiązywać do końca września. Ruch w kierunku Skoczowa poprowadzony będzie tymczasowym bypassem na odcinku około 400m. Ruch w stronę Tychów i Giszowca odbywał się będzie dotychczasowym pasem ruchu w kierunku Skoczowa – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i dodaje, że wprowadzenie tej czasowej organizacji ruchu jest konieczne ze względu na prace związane z budową jezdni południowej Drogi Krajowej nr 81.
To newralgiczne miejsce w Katowicach, jest też kluczowe dla mieszkańców całej aglomeracji. Dość powiedzieć, że przez wyłączony aktualnie odcinek DK1 przed powstaniem osuwiska przejeżdżało w ciągu doby około 50 tys. samochodów. Wykonawca prac działa już na trzy zmiany.
– Wspólnie z wykonawcą wybraliśmy wariant uwzględniający rozbiórkę uszkodzonego wiaduktu oraz budowę docelowego. Do końca września kierowcom udostępniony zostanie odcinek nowej jezdni w kierunku Tychów, gdzie ruch będzie się odbywał jednym pasem w każdym kierunku – mówi Bogumił Sobula, pierwszy wiceprezydent miasta Katowice.
Do końca sierpnia będą trwały roboty mostowe, w ramach których zostaną wybudowane mury oporowe po zachodniej i wschodniej stronie nowego wiaduktu. Na przełomie sierpnia i września zostanie wykonana rozbiórka istniejącego wiaduktu na jezdni wschodniej, czyli w kierunku do Tychów oraz istniejącego wiaduktu na jezdni zachodniej, czyli w kierunku do centrum Katowic. Następnie we wrześniu wykonany zostanie nasyp drogowy wiaduktu dla jezdni zachodniej głównej, budowa kanalizacji deszczowej oraz budowa konstrukcji nawierzchni drogowej dla jezdni zachodniej głównej, po której z końcem września zostanie poprowadzony ruch samochodowy.
Planowany do otwarcia nowy odcinek jezdni zachodniej od Węzła A4 Murckowska do wiaduktu zostanie oddany z wyprzedzeniem w stosunku do dalszego odcinka budowanych jezdni zachodnich, których dopuszczenie do ruchu planowane jest na wiosnę przyszłego roku. Z kolei zakończenie całej inwestycji przewidywane jest na II kwartał 2022 roku. Dlatego wykonawca oprócz prac związanych z wiaduktem, będzie realizować szereg innych działań związanych z przebudową węzła drogowego. Realizacja tej inwestycji ma na celu oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego.
– Pierwszy element to budowa nowego bezkolizyjnego węzła dwóch dróg krajowych – ul. Pszczyńskiej (DK86) i ul. 73 Pułku Piechoty (DK81) oraz rozbudowa ulicy Pszczyńskiej (DK86) od autostrady A4 do ul. Górniczego Stanu. Usprawnione zatem zostanie skomunikowanie ponadlokalne obszaru południowej części aglomeracji katowickiej z jej strefą centralną oraz miejskiego obszaru południowo-wschodniej części Katowic, w zakresie połączenia z drogami krajowymi oraz centrum miasta. Druga część obejmuje rozbudowę istniejącego dziś węzła drogowego ulicy Pszczyńskiej (DK 86) z ulicami 73 Pułku Piechoty, Karolinki, Kolistą, obsługującego ruch lokalny – mówi Bogusław Lowak, naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice.
Koszt całej inwestycji wynosi 247,5 mln zł, z czego aż 210 mln zł – to dofinansowanie pozyskane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
PM
fot. materiały prasowe