Katowice na podium w rankingu miast o zrównoważonej mobilności
Katowice zostały uhonorowane miejscem na podium w rankingu miast o zrównoważonej mobilności, opracowanym przez Politykę Insight i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych. Stolica województwa śląskiego zajęła czołowe pozycje w trzech kategoriach: Czyste powietrze – świadomość problemu, Pojazdy miejskie i komunalne oraz Infrastruktura.
Katowice zdobyły pierwsze miejsce w kategorii pojazdów miejskich i komunalnych oraz drugą pozycję w dwóch innych kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu oraz infrastruktura. To doskonały wynik, który w rzeczywistości potwierdza, że miasto sukcesywnie rozwija się, podejmując ważne dla mieszkańców idee związane z ochroną środowiska. Mieszkańcy coraz świadomiej wybierają rower jako środek transportu, chętniej korzystają z komunikacji miejskiej, a popularność pojazdów elektrycznych stale rośnie. Miasto również inwestuje w bezemisyjny tabor autobusowy oraz rozwija infrastrukturę rowerową. Nagroda, którą otrzymaliśmy, docenia nasze dotychczasowe działania, ale zdajemy sobie sprawę, że wciąż wiele pracy przed nami – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Ranking miast o zrównoważonej mobilności wyróżnia polskie miasta w siedmiu kategoriach: czyste powietrze – świadomość problemu, mobilność indywidualna, transport zbiorowy, pojazdy miejskie i komunalne, logistyka miejska, infrastruktura oraz regulacje i polityki. Ranking został opracowany przez Politykę Insight, która dostarcza liderom biznesu, decydentom politycznym i dyplomatom informacji na temat polskiej i europejskiej polityki oraz gospodarki. Przez ostatnie 10 lat firma ta świadczy usługi analityczne, przygotowuje raporty i prezentacje na zlecenie krajowych i międzynarodowych instytucji, a także organizuje debaty i konferencje. Analitycy Polityki Insight regularnie pojawiają się w ich autorskich seriach podcastowych, takich jak Nasłuch i Energia do zmiany. Drugim uczestnikiem opracowania jest Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, która działa na rzecz neutralności klimatycznej i przyjaznej środowisku transformacji sektora transportu, głównie transportu drogowego.
Warto przypomnieć, że Katowice jako pierwsze miasto w Polsce wypełniły zapisy ustawy o elektromobilności i zrealizowały obowiązek budowy infrastruktury ładowania. Obecnie w Katowicach działa 147 punktów ładowania, co daje nam 69 stacji na każde 100 kilometrów kwadratowych. Stworzenie odpowiednich warunków technicznych pozytywnie wpłynęło na decyzje prywatnych osób i firm o zakupie pojazdów bezemisyjnych. Z miesiąca na miesiąc obserwujemy wzrost popularności tych pojazdów.
W Katowicach wdrożyliśmy już wiele inicjatyw i projektów oraz pozyskaliśmy unijne fundusze na realizację rozwiązań transportowych, które zachęcają do zmiany przyzwyczajeń transportowych. Wybudowaliśmy nowoczesne węzły przesiadkowe, obecnie rozbudowujemy infrastrukturę tramwajową wzdłuż ulicy Grundmana, a w mieście jeździ już 20 elektrycznych autobusów. Cały czas inwestujemy również w infrastrukturę rowerową, która obecnie ma około 190 kilometrów, a naszym mieszkańcom dostępnych jest 125 stacji systemu roweru miejskiego – wymienia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Bezemisyjny tabor w Katowicach będzie powiększony dzięki pomocy Metropolii GZM o dodatkowe autobusy elektryczne (8 sztuk w 2023 roku i 10 sztuk w 2025 roku, co daje łącznie 18 sztuk z GZM) oraz autobusy na wodór (5 sztuk w 2024 roku z GZM). W latach 2015-2022 Katowice zakupiły łącznie 145 nowych autobusów o łącznej wartości ponad 212 milionów złotych. Na rok 2023 zakontraktowano dodatkowo 22 autobusy hybrydowe za ponad 50 milionów złotych oraz 8 autobusów gazowych o wartości ponad 15 milionów złotych.
TB