Katowice: podpisano umowę na dostawę 22 hybrydowych autobusów
W przyszłym roku pasażerowie PKM Katowice będą mogli jeździć po aglomeracji nowym typem autobusów – hybrydą, która optymalnie łączy napęd spalinowy z elektrycznym, wykorzystując zalety ich obu. PKM Katowice właśnie podpisał umowę z wykonawcą, firmą Volvo, na dostarczenie 22 hybrydowych autobusów. Będą to pierwsze tego typu pojazdy w barwach katowickiego przewoźnika.
– Ciągle staramy się modernizować tabor autobusowy jeżdżący w PKM-ie Katowice, tak by był on jak najbardziej ekologiczny. Normę EURO 6 spełnia już ponad 50% pojazdów, normę EEV ponad 30% pojazdów, 20 autobusów posiada napęd elektryczny. Wierzę, że ekologiczny i nowoczesny tabor może wpłynąć na decyzje mieszkańców dotyczącą wyboru środka lokomocji. Takie inwestycje wpisują się w ideę zrównoważonego transportu, którą staramy się w Katowicach promować – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Zadanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza zakłada dostawę 5 nowoczesnych pojazdów przegubowych, a druga dostawę 17 sztuk autobusów jednoczłonowych. Pierwsze autobusy powinny pojawić się na drogach za około 9 miesięcy. Na zadanie przeznaczono kwotę prawie 43 mln zł.
– Jesteśmy dumni z faktu, iż kolejne polskie miasto dołącza do grona naszych klientów i serdecznie dziękujemy za to zaufanie. Będą to pierwsze autobusy hybrydowe w barwach katowickiego przewoźnika, które dodatkowo będą poruszały się w tzw. „strefach zero-emisyjnych”. Oznacza to, że na wyznaczonych odcinkach tras, w obrębie ścisłego centrum miasta, pojazdy będą napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym na dystansie do kilkuset metrów. Pozwala to na znaczną redukcję emisji spalin i hałasu w newralgicznych miejscach metropolii. To prawdziwa rewolucja – mówi Maciej Sylwanowicz, dyrektor ds. Rozwoju Elektromobilności Miejskiej w firmie Volvo Bus Corporation.
Wszystkie zamówione pojazdy będą niskopodłogowe. Autobusy przegubowe mają mieć minimum 130 miejsc, a autobusy jednoczłonowe 80 miejsc do przewozu pasażerów. Silnik spalinowy napędu hybrydowego ma spełniać normę EURO 6, a także mieć osłonę antyhałasową. Elektryczna jednostka napędowa ma zapewnić dynamikę jazdy w ruchu miejskim. System zarządzania ma optymalnie łączyć oba typy napędów, aby pracowały one w najlepszych dla siebie zakresach, redukując przy tym maksymalnie emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Pojazdy będą wyposażone także w dwustrefową klimatyzację, ładowarki USB, Wi-Fi oraz tablice elektroniczne.
– Obecnie stoimy przed wyborem, jak będzie wyglądać transport w przyszłości. Paliwa kopalne, które zasilały komunikację przez wiele dziesięcioleci, były relatywnie tanie, ale dla środowiska bardzo szkodliwe. Dziś pojawiają się alternatywne sposoby zasilania, a także metody łączące kilka ich typów, które wykorzystują to, co najlepsze ze wszystkich rozwiązań. To, jaki system będzie dominował w przyszłości, nadal nie jest wiadome, ale najważniejsze obecnie, aby zmniejszać produkcję szkodliwych cząsteczek do atmosfery, nie pogarszając przy tym podstawowej funkcji naszych pojazdów – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice i dodaje: – Jako przewoźnik szukamy zawsze nowszych i lepszych rozwiązań, bo jako jedni z największych w regionie musimy dawać innym przykład, więc presja jest podwójna. Zawsze jednak wybieramy te rozwiązania, które w danym momencie są najbardziej optymalne, biorąc pod uwagę szerokie spektrum możliwości.
Nowoczesne autobusy pojawią się w Katowicach w ramach projektu mającego na celu poprawę jakości środowiska naturalnego oraz zwiększenia atrakcyjności transportu publicznego. Inwestycje w nowoczesne napędy to kierunek, w którym obecnie podążają firmy zajmujące się transportem. Takie napędy przynoszą korzyści mieszkańcom, którzy oddychają czystszym powietrzem, co ma wpływ na ich zdrowie. Promowanie transportu publicznego z jednej strony zmniejsza ruch na drogach, a z drugiej powoduje niższą emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Źródło: UM Katowice