Kolejny etap budowy północnego przedłużenia trasy N-S w Rudzie Śląskiej
Ruda Śląska rozpoczyna kolejny etap budowy północnego przedłużenia trasy N-S. Nowy odcinek, który ma połączyć ulicę Magazynową z ulicą Piastowską, będzie kosztować ponad 143 miliony złotych. 5 lutego podpisano umowę z wykonawcą – firmą EUROVIA Polska S.A., która wygrała przetarg. Projekt zyskał dofinansowanie w wysokości 98% ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład. Nadzór nad inwestycją pełni spółka DTŚ S.A.
Prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk, zaznaczył, że równolegle trwają prace nad zakończeniem budowy głównej części trasy N-S, która ma połączyć Drogową Trasę Średnicową (DTŚ) z autostradą A4. „Dzisiaj podpisana umowa dotyczy dwóch z czterech odcinków, na które podzieliliśmy północne przedłużenie trasy” – dodał.
Arkadiusz Kierkowicz, wiceprezes EUROVIA Polska, podkreślił znaczenie tej inwestycji dla regionu. „Budowa trasy N-S poprawi komunikację w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zredukuje ruch tranzytowy w centrum miasta i poprawi transport lokalny. To kluczowa inwestycja, która podniesie bezpieczeństwo, wesprze rozwój gospodarczy i usprawni zarządzanie ruchem” – powiedział.
Rafał Godula, prezes DTŚ S.A., przypomniał o długoletniej współpracy spółki z regionem. „Jako inwestor zastępczy realizowaliśmy już budowę odcinka Drogowej Trasy Średnicowej przez miasto oraz nadzorowaliśmy pierwszy odcinek trasy N-S. Teraz, dzięki naszemu doświadczeniu, będziemy mogli wnieść swój wkład w kolejną część tej ważnej inwestycji” – zaznaczył.
Północne przedłużenie trasy N-S jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych Rudy Śląskiej. Początkowo trasa miała łączyć Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4, ale władze miasta postanowiły przedłużyć ją w kierunku północnym, a później także południowym. Obecnie kończy się budowa pierwszego odcinka od węzła z DTŚ do ul. Magazynowej. Podpisana umowa dotyczy kolejnego etapu budowy – od ul. Magazynowej do ul. Piastowskiej.
Nowy odcinek trasy podzielono na dwa fragmenty realizacyjne. Pierwszy, o długości około 1,5 km, obejmuje rozbudowę ul. Orzegowskiej oraz budowę ronda turbinowego. Drugi odcinek, liczący około 690 metrów, wiąże się z przebudową części ul. Na Łąkach i budową nowego ronda. Projekt zakłada także budowę chodników, ścieżek rowerowych, dwóch wiaduktów, oświetlenia oraz kanalizacji deszczowej.
Całkowity koszt inwestycji to 143,6 mln zł, z czego prawie 140,1 mln zł pochodzi z rządowego dofinansowania. Prace mają zostać zakończone w ciągu 30 miesięcy.
Równocześnie trwają procedury odbiorowe pierwszego odcinka północnego przedłużenia trasy N-S, który jest niemal gotowy do użytku. W ramach tego etapu powstało m.in. rondo turbinowe przy ul. Magazynowej, przebudowa tej ulicy oraz budowa niezbędnej infrastruktury, jak kanalizacja czy gazociąg.
Władze Rudy Śląskiej przygotowują także przetarg na budowę kolejnego odcinka trasy N-S – od ul. Bielszowickiej do węzła autostradowego. Dzięki temu, cała trasa połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4, co znacząco poprawi przepustowość i komunikację w regionie.
Miasto planuje także kontynuację rozbudowy trasy N-S w kierunku południowym. Wkrótce ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla przedłużenia drogi w stronę granicy z Mikołowem. Nowy odcinek będzie pełnił rolę obwodnicy Halemby.
Fot. Pexels/UM w Rudzie Śląskiej


