Majówka pod parą! Górnośląskie Koleje Wąskotorowe ruszają z nowym sezonem

Z głośnym gwizdem i obłokiem pary najstarsza nieprzerwanie działająca kolej wąskotorowa na świecie wyrusza w swój kolejny sezon! Jeśli nie masz jeszcze planów na majówkę, wsiądź do zabytkowego pociągu w Bytomiu i odkryj niezwykłą podróż w czasie, którą oferują Górnośląskie Koleje Wąskotorowe.
Podróż sentymentalna przez serce Śląska
Już od 1 maja, pociągi Górnośląskich Kolei Wąskotorowych ponownie zabiorą pasażerów na trasę z Bytomia do Tarnowskich Gór. Na liczącej 21 km trasie znajduje się aż dziesięć przystanków, m.in. zabytkowa stacja Bytom Karb Wąskotorowy, przystanek w pobliżu rezerwatu przyrody Segiet, stacja przy Zabytkowej Kopalni Srebra oraz – w sezonie letnim – przystanek przy popularnym zalewie Nakło-Chechło.
Pierwszy kurs wystartuje 1 maja o godz. 9:45 ze stacji Bytom Wąskotorowy. Kolejne odjazdy zaplanowano na godziny 12:45 i 15:45. Bilety można nabyć bezpośrednio u obsługi pociągu – nie obowiązuje przedsprzedaż ani rezerwacje online. Szczegółowy cennik dostępny jest na stronie Stowarzyszenia GKW (https://sgkw.eu/).
Nie tylko przejażdżka – to pełnoprawna przygoda
W ramach majówkowego otwarcia sezonu na odwiedzających czekają również atrakcje dodatkowe. W godzinach od 11:30 do 16:30 będzie można zwiedzać Izbę Tradycji Kolejowej oraz zabytkową stację Bytom Karb Wąskotorowy. W wybranych godzinach (12:00 i 15:00) przewodnicy oprowadzą gości po terenie stacji, prezentując historię i zakamarki tego wyjątkowego miejsca. Na peronach zaprezentowany zostanie również zabytkowy tabor kolejowy.
Kolej kursować będzie przez cały długi weekend – od 1 do 4 maja – co czyni ją doskonałą propozycją na majówkowy wypad dla rodzin z dziećmi, miłośników historii i każdego, kto chce poczuć klimat dawnych lat.
Kolej z historią dłuższą niż niejedna legenda
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to żywe dziedzictwo przemysłowego Śląska. Ich historia sięga 1853 roku, kiedy to rozpoczęły przewozy jako krwioobieg tutejszego przemysłu – łącząc kopalnie, huty i zakłady przemysłowe regionu. W latach 50. XX wieku długość tras przekroczyła 230 kilometrów, a roczne przewozy towarowe sięgały 7 milionów ton!
Zmiany gospodarcze końca XX wieku przyniosły upadek wielu zakładów, a wraz z nimi – zmierzch świetności kolei wąskotorowej. Jednak pasjonaci historii kolejnictwa nie pozwolili jej zniknąć.
Ocalić od zapomnienia – misja z pasji
W 2003 roku powstało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, które do dziś dba o zachowanie linii, taboru i infrastruktury. To właśnie dzięki pracy wolontariuszy i wsparciu samorządów – szczególnie miasta Bytom – kolejka znów wozi pasażerów. Członkowie stowarzyszenia wykonują ogrom prac: od remontów torów i pociągów, po prowadzenie dokumentacji i edukację historyczną.
Fot. GKW