Modernizacja Drogi Wojewódzkiej 910 nabiera tempa – prace trwają na całej długości trasy

Trwa intensywna modernizacja Drogi Wojewódzkiej nr 910 w gminie Będzin. Inwestycja obejmuje czterokilometrowy odcinek – od skrzyżowania z drogą krajową nr 86 aż po granicę z Dąbrową Górniczą. Prace są prowadzone równolegle na wszystkich fragmentach trasy, a zaawansowanie robót osiągnęło już 45 procent.
Front robót szeroki jak nigdy
Na ul. Czeladzkiej, czyli pierwszym z odcinków, kontynuowane są rozbiórki oraz korytowanie prawego pasa jezdni. Równolegle trwają roboty brukarskie przy budowie nowych chodników. Na długości pół kilometra stabilizowane jest podłoże jezdni, a z przestrzeni drogowej znikają stare słupy oświetleniowe oraz linie energetyczne.
Drugi odcinek inwestycji, rozciągający się od skrzyżowania al. H. Kołłątaja z ul. Małobądzką aż do charakterystycznego ronda „nerka”, to plac intensywnych robót brukarskich i elektroenergetycznych. Układane są nowe ciągi pieszo-rowerowe, a także przebudowywane kable średniego napięcia – wszystko z myślą o poprawie bezpieczeństwa i komfortu użytkowników trasy.
Na alei H. Kołłątaja, aż po granicę z Dąbrową Górniczą, trwa układanie krawężników m.in. w rejonie punktu wagowego i przystanku Koszelew. Wykonywane są także nowe chodniki – od ul. Paryskiej w kierunku granicy miasta. Drogowcy pracują również nad regulacją kanalizacji deszczowej, demontażem słupów oświetleniowych oraz kolejną fazą przebudowy infrastruktury energetycznej. W tym rejonie prowadzone są także rozbiórki i korytowanie na odcinku około 500 metrów.
Zakres prac – kompleksowa metamorfoza
Modernizacja DW 910 to nie tylko wymiana nawierzchni. Projekt przewiduje kompleksową przebudowę infrastruktury drogowej:
- poszerzenie jezdni do co najmniej 3,5 metra na pas ruchu,
- wymianę konstrukcji nawierzchni,
- korektę geometrii skrzyżowań i innych elementów pasa drogowego,
- przebudowę chodników i zjazdów,
- wdrożenie nowoczesnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa ruchu,
- modernizację odwodnienia – w tym kanalizacji deszczowej i przepustów,
- przebudowę i budowę nowego oświetlenia drogowego wraz z zasilaniem,
- realizację urządzeń ochrony środowiska zgodnie z decyzjami środowiskowymi,
- zabezpieczenie i przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej,
- budowę kanałów technologicznych oraz punktu kontroli pojazdów.
Inwestycja na miarę przyszłości
Całość prac ma zostać zakończona do kwietnia 2026 roku. Wartość kontraktów realizowanych w ramach zadania wynosi 132,4 mln zł brutto, z czego same roboty budowlane pochłoną 129,6 mln zł.
Fot. Maciej Dziąbek / UMWS