Nowe połączenie drogowe w Rudzie Śląskiej: DTŚ połączy się z A4

Ruda Śląska zyska nowe, kluczowe połączenie drogowe. Ogłoszono przetarg na budowę odcinka trasy N-S, który połączy ul. Bielszowicką z węzłem autostrady A4. W ramach projektu planowana jest także przebudowa fragmentu ul. 1 Maja. Wykonawca będzie miał 28 miesięcy na realizację zadania, z wyjątkiem okresu zimowego, który trwa od 15 grudnia do 15 marca. Miasto pozyskało ponad 200 milionów złotych z unijnych funduszy, co znacznie zwiększyło możliwości finansowe inwestycji.
Prezydent Rudy Śląskiej, Michał Pierończyk, podkreślił znaczenie tej inwestycji: „To ważny krok w kierunku budowy trasy N-S. Umożliwi ona bezkolizyjny przejazd pomiędzy Drogową Trasą Średnicową a autostradą A4, co znacząco poprawi komunikację w regionie.”
Budowa obejmie dwujezdniową trasę łączącą istniejący węzeł przy ul. Bielszowickiej z węzłem autostradowym. W planach jest także wiadukt nad linią kolejową oraz cmentarzem w rejonie ul. 1 Maja, który będzie najdłuższym tego typu obiektem na trasie N-S, o długości ponad 150 metrów. Dodatkowo, w okolicach ul. Mostowej zrealizowana zostanie kładka pieszo-rowerowa oraz przebudowa ul. 1 Maja. W sąsiedztwie szkoły podstawowej i cmentarza powstanie parking na około 70 samochodów.
Obecnie trwa także budowa pierwszego odcinka trasy N-S na północ, która ma już 70% zaawansowania. Inwestycja obejmuje nie tylko budowę 600 metrów nowej drogi, ale także ronda turbinowego oraz niezbędnej infrastruktury, takiej jak kanalizacja, gazociąg i ciepłociąg.
Koszt robót budowlanych na tym etapie wynosi około 60,5 miliona złotych, z czego znaczną część sfinansowano z Rządowego Funduszu Polski Ład. Ruda Śląska planuje dalszy rozwój trasy N-S, w tym przedłużenie w kierunku południowym do granicy z Mikołowem, gdzie nowa droga ma pełnić funkcję obwodnicy Halemby.
Warto przypomnieć, że we wrześniu 2023 roku otwarty został odcinek trasy N-S od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej, a wcześniejsze etapy budowy znacząco poprawiły komunikację w regionie. Dotychczasowa inwestycja w trasę N-S, która rozpoczęła się w 2013 roku, korzystała z unijnego dofinansowania na poziomie około 118 milionów złotych.