Nowe wiadukty na trasie Kraków–Katowice: większe bezpieczeństwo i płynniejszy ruch

Kierowcy podróżujący trasą między Krakowem a Katowicami już korzystają z nowych wiaduktów drogowych w Pisarach i Młoszowej. Inwestycje, realizowane przez Polskie Linie Kolejowe S.A. (PLK), znacząco poprawiły bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego na jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych łączących Śląsk z Małopolską. Projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).
Tuż przed Świętami Wielkanocnymi otwarto dla ruchu nowy wiadukt w Młoszowej, który zastąpił dotychczasowy przejazd kolejowo-drogowy przy ulicy Szembeka. W ramach tej inwestycji powstało również nowe rondo przy drodze krajowej nr 79 oraz nowy odcinek drogi prowadzącej w głąb miejscowości. Choć kierowcy już korzystają z obiektu, wykonawcy kontynuują prace wykończeniowe, a całość inwestycji ma być ukończona do połowy 2025 roku.
Równocześnie zakończono budowę wiaduktu w Pisarach, gdzie w kwietniu ruch samochodowy został przeniesiony z przejazdu kolejowo-drogowego na nowoczesne, bezkolizyjne skrzyżowanie. Nowy obiekt nie tylko usprawnił komunikację z drogą krajową nr 79, ale także istotnie zwiększył bezpieczeństwo podróżnych i kierowców. Prace budowlane przy wiadukcie oraz nowym przystanku kolejowym, powstającym w sąsiedztwie, zakończą się w czerwcu 2025 roku. Wszystkie roboty były tak zaplanowane, aby nie zakłócać ruchu pociągów na tej międzynarodowej trasie.
Bezkolizyjne rozwiązania dla większego bezpieczeństwa
Budowa nowych wiaduktów to element szerszej strategii PLK S.A. zmierzającej do wyeliminowania przejazdów kolejowo-drogowych na odcinku Kraków Główny – Jaworzno Szczakowa. Dzięki tym działaniom bezpieczeństwo zarówno pasażerów pociągów, jak i użytkowników dróg znacznie się poprawi.
Już w czerwcu tego roku planowane jest oddanie do użytku kładki dla pieszych w Rudawie oraz przejścia podziemnego przy przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik. W kolejnych etapach przewidziano budowę następnych wiaduktów drogowych, między innymi w Niegoszowicach i Woli Filipowskiej.
Modernizacja trasy Kraków–Katowice jest jednym z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich lat, zrealizowanym kosztem ponad 2 miliardów złotych. Dzięki modernizacji torów i wdrożeniu nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym, pociągi pasażerskie mogą osiągać prędkość do 160 km/h. Skrócenie czasu przejazdu między Krakowem a Katowicami sprzyja nie tylko wygodzie podróżnych, ale również rozwojowi kolei aglomeracyjnej w regionie.
fot. Piotr Hamarnik/PKP PLK


