Nowoczesna stacja kolejowa w Zawierciu
Przełomowe zmiany czekają stację kolejową w Zawierciu. Planowane są modernizacje peronów oraz usprawnienia w zarządzaniu ruchem kolejowym dzięki instalacji nowoczesnych urządzeń i cyfrowych systemów sterowania. Umowa na realizację tego ambitnego projektu została właśnie podpisana.
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zawarły umowę o wartości ponad 90 milionów złotych netto, dotyczącą projektowania i wykonania prac modernizacyjnych na stacji kolejowej w Zawierciu. Prace obejmą między innymi kompleksową przebudowę peronów oraz usprawnienie zarządzania ruchem kolejowym poprzez zainstalowanie nowych urządzeń i cyfrowych systemów sterowania.
Dla zwiększenia komfortu podróżujących na stacji Zawiercie, planowane są wymiana płyt na peronach oraz budowa dwóch otwartych poczekalni z ławkami dla pasażerów. Peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego, a skrócony od strony nastawni. Ponadto, zostanie wybudowany chodnik prowadzący do peronu od ulicy Grunwaldzkiej i Spacerowej – informuje Katarzyna Głowacka, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych, w oficjalnym komunikacie prasowym opublikowanym na stronie internetowej kolei.
Prace na terenie stacji Zawiercie obejmą również montaż nowoczesnych komputerowych urządzeń do sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią obecne przekaźnikowe urządzenia. Kolejarze będą zarządzać ruchem z nowego budynku nastawni. Układ torów, sieć trakcyjna, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne zostaną dostosowane do współpracy z systemami cyfrowymi – czytamy dalej.
Dodatkowo, na terenie stacji zostanie zainstalowanych 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania, a także około 2 kilometrów torów i 10 kilometrów sieci trakcyjnej. Warto podkreślić, że stacja Zawiercie stanowi ważny węzeł dla kilku linii kolejowych, takich jak: Częstochowa – Zawiercie – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) oraz łącznica 705.
Jest ważna w ruchu regionalnym, krajowym i międzynarodowym oraz towarowym. Jak informują PKP PLK, prace na stacji w Zawierciu zaplanowano do czwartego kwartału 2024 roku.