Nowy przystanek Sosnowiec Środula nabiera kształtów
Prace budowlane na linii kolejowej między Będzinem a Katowicami Szopienicami Południowymi nabierają tempa. W ramach tej inwestycji powstają nowe przystanki Sosnowiec Środula i Katowice Morawa, a także dodatkowy peron na stacji Sosnowiec Główny. Dzięki tym zmianom podróże staną się bardziej komfortowe, a ruch pociągów – sprawniejszy.
Rozwój infrastruktury kolejowej
Minął rok od rozpoczęcia inwestycji na linii Będzin – Katowice Szopienice Południowe. W Sosnowcu trwają intensywne prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Już zbudowano jeden z dwóch peronów, który jest w trakcie wyposażania w specjalną nawierzchnię zapewniającą większe bezpieczeństwo. Wkrótce powstanie również bezpieczne przejście podziemne, które zastąpi dotychczasowy przejazd przez tory.
Od grudnia przewidziane jest uruchomienie nowego toru dla ruchu pociągów, a budowa drugiej części przejścia podziemnego będzie kontynuowana. Obiekt zostanie połączony z peronami dzięki schodom, pochylniom oraz windom. Ruch drogowy w tym rejonie zostanie przeniesiony na wiadukt, a obok przystanku powstanie nowy wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic oraz wyjazd na ul. Północną w kierunku Krakowa. Całość inwestycji zakończy się w połowie 2025 roku.
Modernizacja stacji Sosnowiec Główny
Równocześnie modernizowana jest stacja kolejowa Sosnowiec Główny. Zbudowano już segment przejścia podziemnego, który połączy nowo budowany peron nr 3 z innymi częściami stacji. W planach jest także nowa nastawnia, która zapewni sprawne i bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym. Dodatkowo, w Sosnowcu powstaje hala garażowo-magazynowa dla specjalnego pociągu ratunkowego, co zwiększy efektywność działań w sytuacjach awaryjnych.
Nowe tory i poprawa bezpieczeństwa
Na trasie Będzin – Katowice Szopienice budowane są nowe tory, co pozwoli na rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego. Modernizacja obiektów inżynieryjnych zwiększy bezpieczeństwo zarówno na torach, jak i na drogach. Prace już trwają na wiadukcie kolejowym przy ul. Nowopogońskiej, a kolejne etapy modernizacji przewidują prace na wiadukcie przy ul. Piłsudskiego w lutym 2025 roku. W związku z tymi pracami planowane są ograniczenia w ruchu drogowym, jednak alternatywne trasy zostaną zaproponowane mieszkańcom z wyprzedzeniem.
Duże inwestycje z unijnym wsparciem
Inwestycje na linii Będzin – Katowice Szopienice Południowe są częścią szerszego projektu modernizacji linii E 65, obejmującego odcinki Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Całkowity koszt tej inwestycji wynosi około 7 miliardów złotych i jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Fot. PKP PLK