Pociągi hybrydowe: przyszłość kolei w Polsce?
Chociaż hybrydy kojarzą się głównie z samochodami, istnieją także hybrydowe pociągi. W Polsce takie pojazdy są już produkowane, między innymi przez firmę Newag z Nowego Sącza, która od kilku lat wytwarza hybrydowe Impulsy. Te pociągi można spotkać na trasach Kolei Śląskich, m.in. do Wisły czy Cieszyna. To, co odróżnia je od tradycyjnych jednostek, to możliwość korzystania zarówno z sieci trakcyjnej, jak i z napędu spalinowego. W województwie śląskim, gdzie wszystkie pasażerskie trasy są zelektryfikowane, tego typu pojazdy nie są konieczne. Jednak w województwach takich jak dolnośląskie czy zachodniopomorskie, gdzie linie kolejowe przeplatają trakcję elektryczną ze spalinową, hybrydy sprawdzają się idealnie.
Przykłady tras z hybrydami
Na Dolnym Śląsku hybrydy obsługują m.in. trasę podmiejską do Trzebnicy. Pociąg rozpoczyna trasę we Wrocławiu Psie Pole, korzystając z napędu elektrycznego, a następnie przełącza się na silnik spalinowy. Na trasie międzymiastowej hybrydy kursują do Bielawy Zachodniej, przełączając napęd w Jaworzynie Śląskiej – od tego momentu aż do Bielawy (przez Świdnicę i Dzierżoniów) używają silnika spalinowego.
W województwie zachodniopomorskim hybrydy kursują na trasie ze Szczecina do Koszalina przez Goleniów i Kołobrzeg. Co ciekawe, na tej trasie pociąg dwukrotnie zmienia rodzaj napędu: najpierw w Goleniowie z elektrycznego na spalinowy, a następnie w Kołobrzegu ponownie na elektryczny.
Elastyczność hybryd
Newag oferuje możliwość dostosowania hybrydowych pociągów zarówno do ruchu aglomeracyjno-regionalnego, jak i dalekobieżnego. Liczba członów pojazdu może wahać się od dwóch do sześciu, a najdłuższy pociąg może osiągać długość 114 metrów, podczas gdy najkrótszy mierzy 43 metry. Wszystkie modele mogą rozpędzać się do 160 km/h i są wyposażone w klimatyzację, co jest standardem w dzisiejszych czasach.
Perspektywy na przyszłość
Mimo że obecnie w województwie śląskim nie ma potrzeby zakupu hybrydowych pociągów, co jakiś czas pojawia się pomysł uruchomienia połączenia z Katowic do Oświęcimia przez Tychy. Odcinek z Tychów Lodowiska do Oświęcimia nie jest zelektryfikowany, co mogłoby uzasadniać wykorzystanie hybryd. Czas pokaże, czy ten projekt zostanie zrealizowany.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W portalu Dwa Kwadranse każdego dnia piszemy o najważniejszych wydarzeniach z regionu. Bądź na bieżąco! Obserwuj Dwa Kwadranse na Facebooku, Instagramie, platformie X oraz TikToku.
Fot. Koleje Dolnośląskie