Polskie kolejowe „naj”
O polskich kolejowych rekordach mówi Przemysław Brych – inżynier bezpieczeństwa transportu kolejowego, pracownik branży kolejowej od 10 lat. Pracował między innymi jako konduktor, kierownik pociągu, kasjer, dyspozytor. Żaden kolejowy temat nie jest mu obcy.
Dzisiaj dowiemy się, jakie są polskie kolejowe „naj” i dlaczego warto je odwiedzić lub się tymi „naj” przejechać.
Najdłuższy tunel kolejowy w Polsce ma aż 1601 metrów długości. Aby przejechać się tym tunelem, musimy udać się w podróż pociągiem Kolei Dolnośląskich w relacji Kłodzko Główne – Wałbrzych. Tunel znajduje się pod górą Mały Wołowiec na odcinku Wałbrzych Główny – Jedlina Zdrój. Tunel wydrążono w latach 1907-1912.
Najdłuższym mostem kolejowym może pochwalić się Grudziądz. Most ten ma 1098 metrów. Składa się z jedenastu przęseł, każde długości około stu metrów.
Najszybszą kategorią pociągów w Polsce są pociągi kategorii Express InterCity Premium, które planowo kursują z prędkością 200 km/h. Jako ciekawostkę można dodać, że prędkość ta wkrótce zostanie podniesiona do 250 km/h, a Polska jest i będzie nadal pierwszym z państw Europy Środkowo-Wschodniej w którym pociągi jeżdżą z prędkością wyższą aniżeli 160 km/h.
Najdłuższymi trasami pociągów w Polsce są trasy pociągów „Przemyślanin” z Przemyśla Głównego do Świnoujścia oraz Ustki, a także „Górski”, który kursuje ze stacji Hrubieszów Miasto do Świnoujścia. Oba pociągi pokonują przez Polskę prawie tysiąc kilometrów.
Dla odmiany, najdłuższa trasa pociągu osobowego w Polsce, to trasa pociągu „Kamieńczyk”, który kursuje na trasie Poznań Główny – Szklarska Poręba Górna pokonując 324 km. Patrząc z drugiej strony, najkrótszą trasą kolejową w Polsce jest trasa z Pleszewa do Pleszewa Miasta. Pociągi pokonują niespełna trzy kilometry.
Najwięcej pociągów w Polsce przed rozpoczętym właśnie remontem odprawiała Warszawa Zachodnia, było to maksymalnie około 1020 pociągów.
Najwyższej położoną stacją kolejową w Polsce jest Polana Jakuszycka na trasie pociągów ze Szklarskiej Poręby do czeskiego Harachova. Stacja leży na 886 m.n.p.m.
A na koniec warto wspomnieć o najdłużej produkowany w Polsce i na świecie pojeździe kolejowym, a był nim oczywiście pojazd serii EN57 produkowany przez trzydzieści dwa lata począwszy od 1961 roku.
Fot. Domena publiczna