Ponad 30 mln zł z Unii na nowe drogi rowerowe w Rybniku i okolicach
Rybnik stawia na rower. Po miesiącach intensywnych starań miasto wraz z partnerami zdobyło dwa znaczące dofinansowania – z budżetu państwa i funduszy unijnych – które pozwolą rozwinąć sieć nowoczesnych tras rowerowych. Łącznie to ponad 30 milionów złotych na inwestycje, które zmienią oblicze transportu w regionie.
Śladami dawnej kolei – 9 kilometrów nowej drogi
Pierwsze z projektów to wspólne przedsięwzięcie Rybnika, Gaszowic i Jejkowic pod nazwą „Poprawa transportu publicznego w Rybniku i powiecie rybnickim”. Kluczowym elementem tej inwestycji będzie budowa asfaltowej drogi rowerowej w miejscu torów dawnej kolei piaskowej.
Nowa trasa o długości ponad 9 km połączy m.in. Kłokocin, ul. Żorską, ul. Mikołowską oraz szlak rowerowy pomiędzy Wielopolem i Kamieniem. Dzięki temu mieszkańcy zyskają szybkie i bezpieczne połączenie nie tylko z centrum miasta, ale także z Czerwionką-Leszczynami czy Żorami.
Droga będzie niemal w całości bezkolizyjna względem ruchu samochodowego, a jej przebieg poprowadzi przez malownicze tereny leśne. W planach są także:
- remont trzech mostów i wiaduktu,
- oświetlenie LED na całej długości,
- stojaki, stacje ładowania i naprawy rowerów,
- osobna infrastruktura dla pieszych i rolkarzy, oddzielona pasem zieleni.
Na trasie pojawią się również miejsca rekreacji: wiaty, ławki, leżaki, pumptrack, skatepark, ścianki wspinaczkowe czy głazy ozdobne.
Koszt inwestycji realizowanej w Rybniku to ponad 55 mln zł, z czego prawie 23,2 mln zł pochodzi z Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego.
Nowe centra przesiadkowe w gminach
Projekt obejmuje także inwestycje w Gaszowicach i Jejkowicach.
- Gaszowice zyskają nową wiatę przesiadkową, przebudowaną zatokę autobusową, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz 13 nowych wiat przystankowych.
- Jejkowice już zrealizowały swoją część – centrum przesiadkowe z poczekalnią, toaletą, punktem sprzedaży biletów i trzema wiatami.
Regionalna Trasa Rowerowa nr 12
Drugie dofinansowanie dotyczy projektu z Żorami – „Budowa trasy rowerowej w ramach korytarza Regionalnych Tras Rowerowych – etap I”. Chodzi o powstanie fragmentów RTR nr 12 na odcinku Racibórz–Pszczyna.
W ramach inwestycji:
- w Rybniku powstały już odcinki w rejonie ul. Sportowej i ul. Żorskiej,
- w 2026 roku w Żorach powstanie ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż ul. Rybnickiej aż do ul. Męczenników Oświęcimskich.
Łącznie sieć w obu miastach wydłuży się o 11 km. Projekt wart jest ponad 21,7 mln zł, z czego aż 15,5 mln zł pokryją fundusze unijne i państwowe.
Rowerem między Rybkiem a Żorami
Realizacja obu przedsięwzięć pozwoli na stworzenie spójnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej, która połączy centra Rybnika i Żor. To część szerszej wizji województwa śląskiego, które konsekwentnie rozwija Regionalne Trasy Rowerowe.
Dzięki tym inwestycjom rower w regionie ma szansę stać się realną alternatywą dla samochodu – zarówno w codziennych dojazdach, jak i w rekreacji.

