Powróci połączenie kolejowe między Bytomiem a Rudą Śląską!

Dzisiaj, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły zawarcie umowy na opracowanie niezbędnej dokumentacji dla przywrócenia pasażerskiego połączenia kolejowego pomiędzy Bytomiem a Rudą Śląską Chebziem. Konsorcjum firm Mosty Katowice i Arcadis zostało wybranym wykonawcą tej kluczowej inicjatywy, a wartość umowy wynosi prawie 9,9 mln złotych. Projekt jest jednym z sześciu priorytetowych przedsięwzięć realizowanych w ramach ambitnego programu Kolej Plus, który uzyskał wsparcie finansowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
W trakcie trwającej modernizacji linii kolejowej nr 131, mieszkańcy Bytomia wkrótce będą mogli podróżować pociągami bezpośrednio do Rudy Śląskiej. Inwestycja ta stanowi jedną z kluczowych inicjatyw w programie Kolej Plus, który ma na celu poprawę jakości i dostępności usług kolejowych dla mieszkańców aglomeracji śląskiej.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wschodni” to kompleksowe przedsięwzięcie, które przewiduje nie tylko przywrócenie połączenia kolejowego między Bytomiem a Rudą Śląską Chebziem, ale także budowę niezbędnych łącznic oraz dwóch nowych przystanków kolejowych: na ul. Zabrzańskiej w rejonie Bobrka w Bytomiu oraz w Orzegowie w Rudzie Śląskiej. Planowana inwestycja, która znacząco wzmocni istniejącą sieć połączeń kolejowych, przynosząc korzyści dla mieszkańców obu miast.
Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia, podkreśla:
Bytom stanie się kluczowym węzłem Kolei Metropolitalnej. Modernizacja istniejących torów oraz budowa nowych, m.in. do Rudy Śląskiej czy do Pyrzowic, z pewnością zrewolucjonizuje ofertę komunikacji publicznej w naszym regionie.
Bieda dodaje, że spodziewane są szybkie i efektywne połączenia kolejowe między miastami. Planowane jest także utworzenie trzech centrów przesiadkowych, aby ułatwić podróże mieszkańcom.
Odtworzenie linii kolejowej z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzie zakłada budowę pięciokilometrowego odcinka torów oraz modernizację czterokilometrowego istniejącego odcinka torowiska. Dodatkowo, przewidziana jest budowa niezbędnej infrastruktury kolejowej, w tym dwóch nowych łącznic i przystanków kolejowych.
Linia kolejowa nr 132 już przeszła proces modernizacji, a obecnie trwają prace nad przebudową linii kolejowej nr 131. To strategiczne linie dla regionu. W 2021 roku zakończyły się prace torowe na linii nr 132 na odcinku między Bytomiem a Zabrzem Biskupicami, a także na linii nr 147 na odcinku Zabrze Biskupice – Maciejów Północny, które są częścią trasy z Bytomia do Gliwic. Dzięki tym modernizacjom, pociągi towarowe mogą teraz osiągać prędkość do 100 km/h, co oznacza trzykrotnie szybsze przewozy. Pasażerowie również skorzystali z tych zmian – od grudnia 2021 roku wznowiono połączenie kolejowe między Bytomiem a Gliwicami, a czas podróży skrócił się do około 16-17 minut.
Również linia kolejowa nr 131, znana jako Magistrala Węglowa, przechodząca przez Bytom, jest obecnie poddawana modernizacji. W ramach prowadzonych prac modernizacyjnych, przebudowywane są perony, odnawiana jest historyczna hala peronowa, remontowane są wiadukty kolejowe, a także modernizowane są przystanki kolejowe Bytom – Karb oraz Bytom – Stroszek. Dodatkowo, przesunięty zostanie przystanek kolejowy Bytom – Stroszek o około 500 metrów na północ w kierunku ul. Strzelców Bytomskich, aby ułatwić dostęp do komunikacji miejskiej w dzielnicy Stroszek. W ramach modernizacji pojawią się nowe wiaty, ławki, stojaki na rowery oraz tablice informacyjne na peronach. Całkowita długość przebudowywanych torów wyniesie około 28 km, a także zostaną zmodernizowane sieć trakcyjna oraz systemy sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo, przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania Bytom, które zapewni nadzór nad bezpiecznym prowadzeniem pociągów na trasie od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa.
Wartość planowanej inwestycji wynosi 1,2 mld złotych netto, a zakończenie prac budowlanych na linii nr 131 planowane jest na rok 2024.
Warto dodać, że linie kolejowe nr 131 i 132, jak również planowana linia kolejowa do Rudy Śląskiej Chebzie, staną się integralną częścią planowanej Kolei Metropolitalnej. Ta ambitna inicjatywa zakłada połączenie nie tylko miast Metropolii leżących na trasach tych linii kolejowych, ale także z Pyrzowicami, gdzie powstaje połączenie kolejowe Tarnowskie Góry – Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. Dzięki tym inwestycjom, mieszkańcy regionu zyskają znacznie ulepszoną infrastrukturę kolejową, która przyczyni się do poprawy komunikacji oraz mobilności w aglomeracji śląskiej.
TB/UM w Bytomiu