Prace na dworcu PKP w Bytomiu zbliżają się do końca
Trwająca przebudowa linii kolejowej nr 131, popularnie zwanej magistralą węglową, wchodzi w kluczową fazę. Na dworcu PKP w Bytomiu zakończono już prace związane z montażem nowego poszycia dachu oraz przeszkleniem świetlików hali peronowej. Obecnie trwają prace nad oświetleniem, instalacją wind oraz wykończeniem w rejonie pierwszego peronu. Wieczorami halę peronową rozświetla już nowy granatowy napis LED „Bytom”.
Zastępca prezydenta Bytomia, Michał Bieda, podkreśla znaczenie modernizowanej linii kolejowej nr 131. „To bardzo ważny szlak komunikacyjny na Górnym Śląsku. Przebudowa sprawi, że transport z Bytomia do innych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz lotniska w Pyrzowicach będzie szybszy i bardziej komfortowy” – mówi wiceprezydent.
Nowoczesny dach i perony
Hala peronowa dworca PKP w Bytomiu, wybudowana w 1929 roku, przeszła znaczną metamorfozę. Po wzmocnieniu konstrukcji, zabezpieczeniu antykorozyjnym oraz montażu krokwi i deskowania, firma PORR SA przystąpiła do montażu nowego dachu z blachy cynkowo-tytanowej oraz przeszklenia świetlików. Prace te zostały już zakończone, a ich zwieńczeniem był montaż dwóch nowych, ledowych napisów BYTOM, uzgodnionych z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Ich design nawiązuje do dawnych neonów, które przez wiele lat zdobiły halę peronową.
W ramach inwestycji wykonano nowe poszycie dachu o powierzchni 5600 mkw. Przebudowane perony, na których zachowano oryginalny układ płytek, są już wyposażone w ławki, tablice informacyjne oraz 5 z 7 wind dla osób z niepełnosprawnościami. Wkrótce pojawi się także nowe nagłośnienie, oświetlenie oraz czytelne oznakowanie.
Rozbudowa infrastruktury kolejowej
Na bytomskim odcinku linii kolejowej nr 131 trwa również przebudowa przystanku kolejowego w Karbiu oraz budowa nowego przystanku Bytom Stroszek, który znajduje się przy wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich. Trwają prace nad przebudową wiaduktów m.in. nad ul. Dąbrowa Miejska, w Zamłyniu, nad ul. Dojazd i nad ul. Chorzowską.
Nadal kontynuowane są roboty związane z przebudową torowisk. Na odcinku Bytom Karb – Nakło Śląskie odbywa się ruch towarowy po jednym torze, podczas gdy drugi jest przebudowywany. Z kolei na odcinku Chorzów Stary – Bytom Karb trwają zaawansowane prace nad nową infrastrukturą kolejową.
Przebudowa zakończy się w 2025 roku
Modernizacja stacji Bytom jest częścią większego projektu modernizacji odcinka magistrali węglowej od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego, rozpoczętego w marcu 2022 roku. W ramach tej inwestycji zostanie wymienione 76 km torów wraz z siecią trakcyjną, zainstalowane będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 217 rozjazdów. Planowana jest również budowa dodatkowego toru na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto, co zwiększy przepustowość linii.
Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., obejmuje prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie, a także na odcinku C-E 65 na trasie Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo. Całkowity koszt prac to 1,2 mld zł netto, a dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W portalu Dwa Kwadranse każdego dnia piszemy o najważniejszych wydarzeniach z regionu. Bądź na bieżąco! Obserwuj Dwa Kwadranse na Facebooku, Instagramie, platformie X oraz TikToku.
Fot. Archiwum Urzędu Miejskiego w Bytomiu – Hubert Klimek/Arkadiusz Janocha