Przewóz rowerów w polskich pociągach – zasady i porady dla turystów
Majówka to symboliczny początek sezonu rowerowego, który przyciąga coraz więcej osób do turystycznych regionów Polski. Wiele malowniczych miejsc można zwiedzić i zobaczyć z perspektywy rowerzysty, korzystając z wygodnego transportu kolejowego.
Polscy przewoźnicy umożliwiają transport rowerów, ale trzeba pamiętać o pewnych zasadach i kosztach. Przed podróżą warto sprawdzić, czy wybrany pociąg umożliwia przewóz jednośladu i jaki jest koszt takiej usługi. Informacje można znaleźć na plakatach na stacjach lub dworcach kolejowych, na stronie Portal Pasażera lub u infolinii przewoźnika.
W Polsce nieliczni przewoźnicy kolejowi oferują bezpłatny przewóz rowerów, np. SKM Warszawa i Koleje Mazowieckie. Część przewoźników umożliwia bezpłatny przewóz złożonych i opakowanych rowerów. Nowością w zasadach przewozu rowerów jest możliwość płatności tylko w szczycie przewozowym, wprowadzona przez Łódzką Kolej Aglomeracyjną.
Przemieszczając się z rowerem, trzeba pamiętać o tym, że jednoślad powinien być przewożony pod nadzorem podróżnego i w wyznaczonej części pociągu lub wagonie, wyposażonym w stojaki lub haki. Warto zwrócić uwagę, że przewóz rowerów nie jest możliwy w wagonach gastronomicznych, sypialnych ani z miejscami do leżenia, a zwykle nie jest dostępny także w autobusach komunikacji zastępczej.
Liczba miejsc na rowery w pociągach jest zwykle ograniczona, dlatego warto kupić bilet wcześniej. W pociągach EIC oraz EIP (Pendolino) można przewozić rower tylko w miejscu do tego przeznaczonym, a liczba takich miejsc jest limitowana. Opłaty za przewóz rowerów różnią się w zależności od przewoźnika, ale zazwyczaj mieszczą się w przedziale od kilku do kilkunastu złotych.
Przed podróżą warto zaznajomić się z zasadami przewozu rowerów, aby bezproblemowo skorzystać z wygodnego transportu kolejowego i cieszyć się przyjemnością jazdy rowerowej w innych częściach kraju.