Racibórz z kluczową inwestycją drogową

Regionalna trasa Racibórz–Pszczyna, ważne połączenie miasta z autostradą A1, ma szansę na długo oczekiwaną modernizację. Inwestycja nie tylko usprawni komunikację, ale również zwiększy atrakcyjność gospodarczą regionu, przyciągając nowych inwestorów i poprawiając warunki logistyczne.
Nowoczesna droga i wyzwania infrastrukturalne
Projekt przewiduje budowę czteropasmowej trasy oraz nowego mostu nad kanałem Ulga. Początkowo planowano także likwidację nieużywanej linii kolejowej nr 176, co miało ułatwić realizację inwestycji. Jednak w przeszłości decyzja ta była blokowana przez władze centralne, co skomplikowało proces projektowy. Konieczność pozostawienia istniejącej infrastruktury kolejowej wymusiła opracowanie kosztowniejszego rozwiązania – budowę wiaduktu nad torami.
Przełom w sprawie linii kolejowej
Przez lata problem pozostawał nierozwiązany, jednak obecne władze Raciborza, na czele z prezydentem Jackiem Wojciechowiczem, podjęły zdecydowane działania. Istotnym krokiem było wznowienie procedury likwidacji odcinka linii kolejowej kolidującego z planowaną trasą drogi. Wniosek w tej sprawie został skierowany do zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, a rozmowy z rządem zaczęły przynosić efekty.
25 marca Tomasz Warsz, dyrektor departamentu infrastruktury, w oficjalnym piśmie do prezesa PKP PLK poinformował, że Minister Infrastruktury akceptuje zasadność likwidacji wspomnianego odcinka linii kolejowej. Oznacza to, że PKP może formalnie wystąpić o jego usunięcie, co otwiera drogę do realizacji inwestycji zgodnie z pierwotnym planem.
Kiedy ruszy budowa?
Oczekuje się, że po uzyskaniu wymaganych decyzji administracyjnych oraz zapewnieniu środków finansowych przez zarząd województwa, budowa nowej drogi rozpocznie się na przełomie lat 2026/2027.
Fot. UM w Raciborzu