Aby złagodzić ekonomiczne skutki pandemii Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego na czele z marszałkiem Jakubem Chełstowskim uruchomił kolejny po Śląskim Pakiecie dla Gospodarki (o wartości miliarda zł) specjalny program wsparcia pod nazwą Śląski Pakiet dla Turystyki.

Epidemia koronawirusa dotkliwie uderzyła w całą branżę turystyczną. Uziemione samoloty, masowo odwoływane wycieczki zagraniczne i krajowe – cierpią na tym wszyscy przedsiębiorcy i przewoźnicy, którzy związani są z turystyką.

Śląski Pakiet dla Turystyki to rozbudowana formuła, która opiera się na pięciu filarach.

Pierwszy z nich dotyczy zainicjowaniu szeregu kampanii społecznych, których celem jest jak najszersze promowanie walorów turystycznych województwa śląskiego. Tak aby już po opanowaniu sytuacji epidemiologicznej turystyka na Śląsku jak najszybciej odzyskała swą dotychczasową dynamikę rozwoju.

  • #SlaskieSmakiNaWynos – Śląska Organizacja Turystyczna w chwili obecnej prowadzi komunikację oferty obiektów gastronomicznych należących do Szlaku Kulinarnego Śląskie Smaki, producentów śląskich produktów tradycyjnych – którzy oferują swoje produkty na wynos (zgodnie z możliwością prowadzenia tego rodzaju działalności w okresie epidemii).
  • #Wspieramyproduktylokalne – prowadzona jest również akcja promująca produkty tradycyjne, regionalne, ekologiczne i lokalne wytwarzane na terenie województwa śląskiego i przez rodzimych producentów, zachęcająca do zamawiania produktów do domu. Akcja realizowana wspólnie z Departamentem Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
  • #Slaskiewirtualnie – prowadzona jest również ciągła aktywność dotycząca komunikacji atrakcyjności turystycznej regionu poprzez materiały filmowe i zdjęciowe – w tym wirtualne wycieczki oraz filmy lotnicze i filmy 360o, promujące atrakcyjność turystyczną naszego województwa, za pomocą mediów społecznościowych z wykorzystaniem treści portalu slaskie.travel i innych serwisów tematycznych poświęconych turystyce.

W miarę znoszenia ograniczeń związanych z pandemią uruchamiane będą kampanie społeczne zachęcające do odwiedzenia województwa śląskiego jako bezpiecznej i atrakcyjnej destynacji turystycznej.

  • #SlaskieZapraszamy – kampania zachęcać będzie do wychodzenia z domu i korzystania z atrakcji turystycznych województwa śląskiego, gastronomii, szlaków, etc. W ramach akcji  promowana będzie atrakcyjność turystyczna poszczególnych subregionów województwa śląskiego poprzez przygotowane propozycje wycieczek rowerowych i jednodniowych wycieczek w stylu slow, ofertę „Śląskie poza miastem” czy „Śląskie po zdrowie”.
  • #WybieramSlaskie – kampania w zakresie promocji śląskich marek turystycznych: Jury Krakowsko-Częstochowskiej, Beskidów, Śląska Cieszyńskiego oraz Krainy Górnej Odry oraz atrakcji turystycznych regionu zachęcająca do przyjazdu do województwa śląskiego, do korzystania z oferty lokalnych przedsiębiorstw, promując turystykę aktywną, zdrowotną, SPA i city breaki. Akcja promocyjna obejmie m.in. blogerów podróżniczych o dużych zasięgach czytelników i fanów w mediach społecznościowych.
  • #Slaskiepokoronie – zostanie ogłoszony konkurs dla turystów z pierwszej wycieczki turystycznej po pandemii z terenu województwa śląskiego. Najciekawsze filmiki zostaną nagrodzone.
  • #SlaskieBezpiecznie – akcja skierowana do turystów. Celem akcji będzie podniesienie bezpieczeństwa turystów w województwie śląskim poprzez wyposażenie wybranych punktów turystycznych w województwie śląskim w bezpłatne zestawy do ochrony osobistej
  • Odpoczywaj w Polsce. Śląskie zaprasza – to część akcji w ramach ogólnopolskiej kampanii ODPOCZYWAJ W POLSCE, przygotowywanej przez Polską Organizację Turystyczną. Śląska Organizacja Turystyczna, jako regionalny partner POT, będzie brać w niej udział pod hasłem.

Drugi filar obejmuje zagadnienie szerokiego wsparcia wydarzeń turystycznych. Pakiet ten obejmuje takie projekty jak:

  • #SlaskieEventy – działania wspierające organizację wydarzeń i imprez o charakterze turystycznym na terenie województwa śląskiego. Wsparcie realizowane jest poprzez zakup powierzchni reklamowej, czasu antenowego czy usług artystycznych.
  • Śląskie. Łączy nas turystyka – wsparcie ma na celu odbudowanie ruchu turystycznego w obiektach i atrakcjach turystycznych poprzez dofinansowanie organizacji wydarzeń typu – „dni otwarte” umożliwiających preferencyjne zwiedzanie/korzystanie z obiektu czy atrakcji turystycznej.  Konkursy skierowany jest do organizacji pozarządowych umożliwiający  dofinansowanie do 80% kosztów kwalifikowanych.
  • Współorganizacja i wsparcie wydarzeń promujących marki turystyczne województwa śląskiego w tym m.in. Juromania – Święto Jury Krakowsko-Czestochowskiej, Beskidy WinterGo – Otwarcie sezonu zimowego w województwie śląskim.
  • Kolejną formą wsparcia – mowa o trzecim filarze programu Śląski Pakiet dla Turystyki – jest wsparci turystyki zorganizowanej, które jest skierowane do jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie zadań, mających na celu pobudzenie turystyki zorganizowanej dla dzieci i młodzieży na terenie województwa śląskiego.
  • Obywa się to na podstawie programu #OdkryjSlaskie – akcja ma na celu wsparcie organizatorów turystyki, przede wszystkim turystyki szkolnej oraz usług przewodnickich poprzez zagospodarowanie czasu wolnego uczniów w formie wycieczek, rajdów, obozów, biwaków, kursów i innych form aktywności wykorzystujących atrakcje turystyczne województwa śląskiego. Istnieje konieczność zachęcenia nauczycieli i rodziców do organizacji wycieczek szkolnych – nakierowane na bliskie wyjazdy i poznanie własnego regionu. Warunkiem wsparcia zadania będzie organizacja wycieczki autokarowej z minimum jednym noclegiem, pełnym wyżywieniem i usługą przewodnicką obejmująca minimum 5 atrakcji turystycznych w województwie śląskim. Wsparcie będzie w formie dotacji celowej dla gmin.

Czwarty filar to wsparcie marek i produktów turystycznych. Chodzi o jak największe wykorzystanie potencjału turystycznego województwa śląskiego, w tym marki turystyczne: Jura Krakowsko-Częstochowska, Beskidy, Śląsk Cieszyński, Kraina Górnej Odry oraz certyfikowane produkty turystyczne: Szlak Zabytków Techniki, Szlak Kulinarny Śląskie Smaki, Szlak Orlich.

Europejski Szlak Dziedzictwa Kulturowego Paulinów – trwają obecnie prace nad powstaniem nowego szlaku i produktu turystycznego w obszarze turystyki kulturowej i religijnej województwa śląskiego. 

  • Kraina Górnej Odry – w ramach nowopowstałej marki turystycznej w województwie śląskim opracowywana jest nowa oferta turystyczna ze szczególnym uwzględnieniem turystyki wodnej i turystyki rowerowej.
  • Kajakiem przez Śląskie – powstaje nowy produkt turystyczny wykorzystujący potencjał śląskich rzek i zbiorników wodnych. Obecnie audytowane przez Śląską Organizację Turystyczną jest 5 rzek w województwie śląskim pod kątem nowych szlaków kajakowych (szlaki kajakowe na rzekach: Warta, Liswarta, Ruda, Odra, Biała Przemsza
  • Śląskie. Po zdrowie – jest to propozycja skierowana na rozwój turystyki zdrowotnej w województwie śląskim.  Powstaje oferta promująca potencjał województwa w zakresie turystyki medycznej i turystyki uzdrowiskowej.

Ostatni z filarów dotyczy wsparcia infrastruktury turystycznej na Śląsku. W tym filarze zaplanowane są działania długofalowe, wieloletnie realizowane w ramach konkursu Śląskie. Łączy nas turystyka. Wsparcie finansowe w zakresie upowszechniania turystyki, udzielane będzie jako dotacja celowa skierowana do jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie własnych zadań bieżących oraz jako dotacje celowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, udzielone organizacjom pozarządowym. Cele dotacji jest rozwój infrastruktury turystycznej w gminach poprzez budowę, rozbudowę, doposażenie, odnowę lub modernizację ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej województwa śląskiego w tym m.in.: szlaki rowerowe, szlaki piesze, szlaki wodne.

Dzięki programowi Śląski Pakiet dla Turystyki zainicjowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego pod przewodnictwem marszałka Jakuba Chełstowskiego  ocalonych zostanie wiele miejsc pracy, a branża turystyczna na Śląsku jeszcze szybciej będzie mogła rozwinąć się po okresie pandemii.

Post Views: 93