Śląskie: ponad 138 mln zł na ekologiczny transport
W sali kolumnowej urzędu marszałkowskiego podpisano dziś umowy na dofinansowanie ekologicznego transportu. Zakupy szykują się w Zakładzie Komunikacji Miejskiej w Zawierciu, Tyskich Liniach Trolejbusowych, Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Czechowicach-Dziedzicach oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Na transport elektryczny przeznaczona zostanie zawrotna kwota ponad 138 mln zł.
Wszystko z myślą o ekologii. Celem wprowadzenia elektrycznych pojazdów jest ograniczenie emisji spalin do powietrza oraz hałasu generowanego przez transport publiczny. Nowoczesny tabor wpłynie też na poprawę komfortu podróżowania.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska – w ramach realizacji „Programu dla Śląska” – dofinansuje ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakup 43 zeroemisyjnych autobusów oraz 34 punkty ładowania.
Gigantyczne zakupy szykują się w GZM. Wielomilionowe wsparcie pozwoli na doposażenie floty Metropolii o 32 nowoczesne, elektryczne autobusy. Kwota wystarczy też na budowę kilkunastu stanowisk szybkiego ładowania.
Elektryki będą obsługiwały cały obszar GZM, w szczególności linie w: Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tarnowskich Górach. Projekt realizowany będzie jako działanie pilotażowe, stanowiące pierwszy etap wdrażania systemu bezemisyjnego transportu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Dostawy spodziewać należy się w Tyskich Liniach Trolejbusowych, gdzie planuje się zakup 6 elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej. Zakład Komunikacji Miejskiej w Zawierciu dostarczy pasażerom 3 autobusy elektryczne. Podróżni w Czechowicach-Dziedzicach też będą mieli powody do zadowolenia. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zakupi 2 ekologiczne autobusy.
W spotkaniu w urzędzie marszałkowskim uczestniczyli minister klimatu Michał Kurtyka, wicemarszałek województwa śląskiego Wojciech Kałuża oraz prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prof. Maciej Chorowski. Umowy o dofinansowanie podpisano z przedstawicielami przewoźników i GZM.
– Program NFOŚiGW, z którego pochodzi połowa dofinansowania śląskiej inwestycji, jest przykładem skutecznej realizacji przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zobowiązań podjętych przez rząd w „Programie dla Śląska”. W ten sposób poprawiamy jakość życia w regionie, jak również ograniczamy emisję tlenków azotu, których przekroczenia stanowią wspólne wyzwanie dla samorządu oraz ministerstwa – przekonuje minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.
– Program „Gepard II”, który w praktyce dotyczy wdrażania niskoemisyjnego transportu, jest znaczącym elementem strategii „Zielone Śląskie 2030”. To ogromne przedsięwzięcie, które finalnie ma sprawić, że nasz region będzie kojarzony z ekologią, odrywając się tym samym od stereotypu łączenia go wyłącznie z przemysłem ciężkim. Stawiamy na nowoczesne, przyjazne środowisku technologie przyszłość. Transport niskoemisyjny jest tego przykładem – zaznacza marszałek województwa, Jakub Chełstowski, który w spotkaniu brał udział online.
/ŁP/
Foto: UMWŚ