Sosnowiec: Zamknięcie wiaduktu nad ul. Piłsudskiego i zmiany w komunikacji miejskiej

Od 17 lutego mieszkańcy Sosnowca muszą przygotować się na utrudnienia w ruchu drogowym i tramwajowym. W związku z trwającą modernizacją linii kolejowej między Będzinem a Sosnowcem, wiadukt nad ul. Piłsudskiego zostanie zamknięty na miesiąc. Prace mają na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu, zarówno kolejowego, jak i drogowego. Ruch ma zostać przywrócony w połowie marca, kiedy to prace przeniosą się na wiadukt przy ul. Żeromskiego.
Przebudowa wiaduktu nad ul. Piłsudskiego
Wiadukt nad ul. Piłsudskiego wymaga kompleksowej przebudowy ze względu na zły stan techniczny. Prace będą prowadzone pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a ich celem jest zachowanie historycznego charakteru obiektu. – Zachowamy portale wjazdowe w ich oryginalnym kształcie, a także odnowimy charakterystyczne słupy podpierające konstrukcję. Dodatkowo usunięty zostanie środkowy rząd słupów, co zwiększy prześwit i usprawni ruch pod wiaduktem – wyjaśnia Joanna Jurczyk, zastępca dyrektora regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Prace rozpoczną się 17 lutego, czyli w pierwszym dniu ferii zimowych, co ma zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Ruch samochodowy i tramwajowy pod wiaduktem zostanie wstrzymany, ale przejście dla pieszych pozostanie otwarte. Pociągi będą kursować zgodnie z rozkładem jazdy. Po zakończeniu prac nad ul. Piłsudskiego, roboty przeniosą się na wiadukt przy ul. Żeromskiego.
Alternatywne trasy i zmiany w komunikacji miejskiej
W związku z zamknięciem wiaduktu, przygotowano tymczasowe objazdy oraz zmiany w komunikacji miejskiej. Kierowcy będą mogli korzystać z trasy prowadzącej ulicami 3 Maja, Parkową, Ślimak, Grota-Roweckiego i Mireckiego. Dla pasażerów tramwajów i autobusów wprowadzone zostaną linie zastępcze.
- Tramwaj 15 będzie kursował na trasie Sosnowiec Małachowskiego – Zagórze Rondo Jana Pawła II.
- Tramwaj 21 będzie jeździł między Mysłowicami Dworcem PKP a Tworzeniem Hutą Katowice.
- Tramwaj 26 zostanie zawieszony, a tramwaj 45 będzie jeździł na trasie Katowice Pl. Wolności – Sosnowiec Milowice.
Dodatkowo uruchomione zostaną linie zastępcze autobusowe:
- Z15: Zawodzie CP – Sosnowiec Urząd Miasta,
- Z21: Milowice Hala Sportowa – Sosnowiec Urząd Miasta.
Autobusy zastępcze będą kursować co 15 minut, a od 18 lutego do 16 marca objazdy będą obowiązywać również dla linii M4, M17, 91, 299, 723, 808, 813 i 835.
Nowe przystanki tymczasowe
W związku z zamknięciem wiaduktu, wprowadzone zostaną tymczasowe przystanki:
- Milowice Hala Sportowa 31 i 32 – zlokalizowane przy ul. Przygranicznej,
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 31 i 32 – w rejonie Ronda Praw Kobiet.
Dalsze plany modernizacyjne
Modernizacja wiaduktu nad ul. Piłsudskiego to tylko część większego projektu, który obejmuje również przebudowę wiaduktu nad ul. Nowopogońską. Nowa konstrukcja będzie miała większy prześwit, co wyeliminuje ograniczenia wysokości dla pojazdów. Droga pod wiaduktem zostanie poszerzona, a dodatkowo powstaną chodniki i ścieżki rowerowe. Zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2025 roku.
Na stacji Sosnowiec Główny trwa budowa nowego peronu nr 3, który zwiększy przepustowość stacji. Wszystkie perony zostaną wyposażone w nowe wiaty, a dostęp do nich zapewnią schody i windy. Powstaje również nowa nastawnia, która poprawi bezpieczeństwo ruchu pociągów.
Inwestycja na skalę regionu
Modernizacja linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe to część większego projektu o wartości około 7 mld zł, dofinansowanego przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Inwestycja obejmuje nie tylko przebudowę wiaduktów, ale także budowę nowych przystanków, takich jak Sosnowiec Środula, oraz modernizację stacji kolejowych.
– Ta inwestycja była planowana od dziesięcioleci. Cieszę się, że wreszcie jest realizowana. Sosnowiec jest przykładem, że nawet długo wyczekiwane projekty mogą zostać zrealizowane – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca. – Zachęcam mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej, która jest naszym priorytetem. Dalsza rozbudowa dróg i ruchu indywidualnego jest już niemożliwa, dlatego musimy stawiać na transport zbiorowy.
Więcej informacji na temat postępów prac można znaleźć na stronie internetowej poświęconej inwestycji: www.slaskienatorach.pl.
Fot. PKP PLK/UM w Sosnowcu

