„Stój, patrz, żyj” – rusza II edycja rybnickiej kampanii społecznej. Walka o bezpieczeństwo pieszych trwa

W Rybniku wystartowała druga edycja kampanii społecznej „Stój, patrz, żyj”, której celem jest poprawa bezpieczeństwa pieszych na przejściach i zwiększenie świadomości zagrożeń wynikających z nieostrożnego wchodzenia na jezdnię. W ramach akcji, na najbardziej niebezpiecznych przejściach w mieście pojawiły się specjalne oznaczenia z hasłem kampanii oraz liczbą osób poszkodowanych w wypadkach drogowych w danym miejscu.
Kampania, realizowana przez Komendę Miejską Policji w Rybniku, we współpracy z Rybnickimi Służbami Komunalnymi i Urzędem Miasta, jest odpowiedzią na niepokojące statystyki. Mimo licznych działań prewencyjnych, jak dodatkowe oświetlenie przejść, instalacja aktywnych znaków drogowych czy organizacja akcji informacyjnych, liczba potrąceń pieszych wciąż rośnie.
Policjanci podkreślają, że choć wina najczęściej leży po stronie kierowców, to również piesi mogą znacząco wpłynąć na swoje bezpieczeństwo. – Zasada ograniczonego zaufania powinna obowiązywać każdego uczestnika ruchu drogowego – zarówno za kierownicą, jak i na przejściu dla pieszych – mówią funkcjonariusze z rybnickiej drogówki.
Część tragicznych zdarzeń można byłoby uniknąć, gdyby piesi zachowali większą ostrożność i uważniej obserwowali sytuację na drodze. Dlatego właśnie hasło „Stój, patrz, żyj” trafia bezpośrednio na asfalt – tuż przed pasami. Ma ono przypominać o konieczności zatrzymania się i rozejrzenia, zanim wkroczymy na jezdnię.
To proste, ale jakże wymowne przesłanie ma szansę uratować życie. Kampania ma charakter edukacyjny, ale przede wszystkim działa poprzez emocje i lokalne statystyki – bo nic nie przemawia bardziej niż liczba ofiar wypadków w konkretnym miejscu, przez które codziennie przechodzą setki osób.
Organizatorzy liczą, że kolejna edycja kampanii przyczyni się do zmniejszenia liczby potrąceń i ugruntuje w mieszkańcach nawyk świadomego korzystania z przejść dla pieszych.








