Sukces PLK! Kolej przyspiesza dzięki likwidacji ograniczeń

Polskie Linie Kolejowe S.A. informują o sukcesie: liczba ograniczeń prędkości na krajowej sieci kolejowej spada w rekordowym tempie. Od początku 2024 roku do maja 2025 roku zredukowano ich liczbę aż o 40%, co znacząco poprawia punktualność, bezpieczeństwo i ekonomię kolejowych przewozów pasażerskich oraz towarowych.
Jeszcze na koniec 2023 roku PLK identyfikowały 3179 miejsc, w których pociągi musiały zwalniać z powodu pogorszonego stanu infrastruktury. Do grudnia 2024 roku liczba ta spadła do 2307 – to rekordowy, 27-procentowy spadek w skali jednego roku. W ciągu kolejnych pięciu miesięcy zniknęło kolejnych ponad 300 ograniczeń – dziś ich liczba wynosi około 2000. Taki wynik to efekt skutecznego planowania, zdecydowanych działań i nowego podejścia do zarządzania infrastrukturą.
Ograniczenia? Już nie blokują kolei
Każde ograniczenie prędkości to realny problem dla funkcjonowania kolei. Maszyniści muszą na danym odcinku zwalniać, co wydłuża czas przejazdu, komplikuje logistykę, zwiększa koszty eksploatacji i zużycie energii. To także ryzyko – pominięcie ograniczenia może skutkować zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
Dla planistów rozkładów jazdy każde takie miejsce to dodatkowy ból głowy. Trzeba zwiększać odstępy między pociągami, ograniczać przepustowość linii, a tym samym zmniejszać liczbę połączeń. Konsekwencje? Opóźnienia, częstsze zmiany godzin odjazdów i zniecierpliwieni pasażerowie.
Nowe zarządzanie, nowa dynamika
– Likwidacja ograniczeń to priorytet, który przynosi wymierne efekty. Wiele z nich jesteśmy w stanie usunąć szybko i bez dużych kosztów, jeśli odpowiednio wcześnie je zidentyfikujemy. Wróciliśmy do dobrych praktyk z lat 2014–2016, ale w nowoczesnym wydaniu – komentuje Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za infrastrukturę.
Dzięki szczegółowej analizie, PLK potrafi dziś skutecznie ocenić, które ograniczenia najbardziej wpływają na ruch pociągów. Część z nich można zlikwidować w ramach bieżącego utrzymania – poprzez naprawy, wymianę zużytych elementów czy sprawniejsze przeglądy techniczne.
Modernizacje realizowane kompleksowo nie tylko usuwają doraźne problemy, ale też przywracają pełną funkcjonalność linii kolejowych. Co ważne, wszystkie prace są tak planowane, aby minimalizować zakłócenia w ruchu – we współpracy z przewoźnikami pasażerskimi i towarowymi.
Finansowanie: klucz do sukcesu
Bez odpowiednich środków nie da się prowadzić działań na taką skalę. PLK pozyskuje więc finansowanie zarówno z budżetu państwa, jak i funduszy unijnych. To właśnie dzięki temu możliwa jest realizacja ambitnych planów modernizacyjnych, które zmieniają oblicze polskiej kolei.
Fot. Pexels/opracowanie na podstawie: PKP PLK