Szczyrk gościł ogólnopolską debatę o przyszłości turystyki – Śląskie wyrasta na lidera

W Szczyrku odbyła się ogólnopolska konferencja poświęcona diagnozie kondycji polskiej turystyki oraz kierunkom jej rozwoju na najbliższe lata. W spotkaniu udział wzięli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys oraz marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa.
To już trzecia z serii debat, organizowanych w kolejnych regionach Polski. Tym razem gospodarzem był Szczyrk – serce Beskidów i jedno z najchętniej odwiedzanych miejsc w kraju. Tematem przewodnim była nie tylko analiza aktualnych wyzwań branży, ale przede wszystkim wyznaczenie ambitnych celów, które mają nadać nowy impuls rozwojowy turystyce w Polsce.
Śląskie – region na turystycznej mapie złota
Województwo Śląskie zajmuje szóste miejsce w kraju pod względem liczby turystów, ale – jak podkreślali prelegenci – to właśnie ten region może pochwalić się największą liczbą złotych certyfikatów przyznawanych przez Polską Organizację Turystyczną. Wśród najważniejszych perełek regionu wymieniano Beskidy, Śląsk Cieszyński, Krainę Górnej Odry i Jurę Krakowsko-Częstochowską.
– Miniony długi weekend majowy pokazał jednoznacznie, że turystyka w naszym regionie ma się świetnie. Miejsca takie jak Szczyrk, Ustroń czy Zamek Ogrodzieniec były dosłownie oblegane. To dla nas sygnał, że warto inwestować, rozwijać infrastrukturę i wspierać lokalnych przedsiębiorców – mówił marszałek Wojciech Saługa.
Nowa strategia turystyczna – Polska celuje w świat
Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiada długo oczekiwany dokument strategiczny, który ma na nowo zdefiniować krajową ofertę turystyczną. Sekretarz stanu Piotr Borys podkreślił, że Polska chce nie tylko zachęcać rodaków do odkrywania mniej znanych zakątków kraju, ale także skuteczniej przyciągać turystów z Azji i Ameryki Północnej.
– Europa to dziś najbezpieczniejszy kontynent do wypoczynku. Chcemy to podkreślać w naszych kampaniach, pokazując zarazem bogactwo i różnorodność polskich regionów. Mamy ogromny potencjał, by stać się liderem turystyki w naszej części Europy – zaznaczył Borys.
W nowej strategii uwzględniono również wsparcie dla krótkoterminowego najmu turystycznego oraz wzmocnienie systemu gwarancji bankowych dla firm z branży. W Polsce turystyka generuje obecnie 5% PKB – to mniej niż unijna średnia (9%), ale eksperci nie mają wątpliwości, że potencjał wzrostu jest ogromny.
Śląskie – przykład dobrej strategii i promocji
Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Małgorzata Wilk-Grzywna, zwróciła uwagę na silną pozycję Województwa Śląskiego w krajowej turystyce.
– To region z dobrze przemyślaną strategią sięgającą 2030 roku, aktywną siecią aż 53 centrów informacji turystycznej i doskonałym zapleczem do promocji lokalnych atrakcji – podkreśliła.
Jednym z kluczowych wydarzeń promujących region będzie w tym roku Tour de Pologne. Relacje z wyścigu będą okazją do prezentacji Katowic oraz innych zakątków województwa milionom widzów w kraju i za granicą.
fot. Andrzej Grygiel / UMWS



