Szybsze podróże po CMK: Trwa przystosowanie torów do 250 km/h

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) przechodzi gruntowną modernizację, której celem jest dostosowanie torów do prędkości 250 km/h. Inwestycje, które skrócą czas podróży między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem, obejmują szlifowanie szyn oraz budowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem.
Gładkie tory – większy komfort i bezpieczeństwo
Szlifowanie szyn na 224-kilometrowym odcinku CMK, od Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia, ma na celu wygładzenie nierówności na powierzchni torów. Dzięki temu pociągi będą mogły poruszać się szybciej, płynniej i bezpieczniej. W rezultacie zmniejszy się hałas, co poprawi komfort zarówno pasażerów, jak i mieszkańców pobliskich terenów. Lepsze torowisko to również mniejsze zużycie kół, co pozwoli na niższe koszty utrzymania.
Nowoczesne systemy dla bezpieczniejszych podróży
Na CMK instalowany jest także system ETCS poziomu 2, który umożliwia ciągłe monitorowanie prędkości pociągów i zapewnia bezpieczne prowadzenie ruchu. Dzięki temu systemowi możliwe będzie jednoczesne poruszanie się większej liczby pociągów na tym samym odcinku bez utraty bezpieczeństwa. System poprawi także płynność przejazdów, co pozwoli na oszczędności energetyczne i szybszy transport.
Prędkości do 250 km/h
Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, CMK będzie gotowa na obsługę pociągów osiągających prędkości do 250 km/h. Modernizacja nie tylko usprawni transport między dużymi miastami, ale także zwiększy konkurencyjność kolei na tle innych środków transportu.
Fot. PKP PLK/opracowanie na podstawie PKP PLK