Szykują się duże inwestycje drogowe w tym roku
Sieć dróg wojewódzkich administrowanych przez samorząd województwa śląskiego dzięki nowym inwestycjom ulegnie modernizacji. W tym roku rozpocznie się ich kilka inwestycji. Przebudowana będzie na przykład DW 934 na odcinku od skrzyżowania DW 934 (ulica Imielińska) z ulicami Miarki i Dobrą w Imielinie do rejonu przejazdu kolejowego w Bieruniu. To odcinek liczący ok. 9 km długości. Jego przebudowa zostanie dofinansowana w ramach rządowego programu „Polski Ład”.
Celem przebudowy tej drogi jest poprawa bezpieczeństwa ruchu na polegająca na zmianie geometrii jezdni oraz chodników, wprowadzeniu azyli – wysp ograniczających prędkość pojazdów, przebudowie skrzyżowań z drogami publicznymi innej kategorii, korekcie geometrii pionowej i poziomej drogi, wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni i chodników, zabezpieczeniu konstrukcji drogi na przewidywane oddziaływania górnicze i dostosowaniu do przeniesienia obciążenia ruchem pojazdów mechanicznych.
Ponadto przewiduje się realizację prac związanych z poprawą systemu odwodnienia drogi poprzez wymianę przepustów pod koroną drogi wojewódzkiej i dróg poprzecznych, przepustów w ciągu rowów przydrożnych pod zjazdami na posesje oraz przeprofilowanie i oczyszczenie istniejących rowów przydrożnych.
Obwodnice
Planowane jest także na ten rok ogłoszenie przetargu na budowę obwodnicy Sośnicowic, której projekt jest już gotowy. Jeśli procedura przetargowa przebiegnie bez zakłóceń – co nie jest pewne przy obecnych zawirowaniach rynkowych – jej budowa mogłyby zakończyć się w roku 2025. Koszt tej nowej dogi, która będzie nowym przebiegiem DW 408, to ok. 135 mln złotych.
Kolejna planowana obwodnica, to nowa droga wyprowadzająca ruch tranzytowy poza Koziegłowy. W tym roku możliwe jest ogłoszenie przetargu na wykonanie projektu. Przetarg na roboty budowlane planowany jest na 2025, a zakończenie robót i oddanie inwestycji do użytku – na rok 2027.
Obwodnica Koziegłów, jako docelowy ślad drogi wojewódzkiej nr 789, stanowić będzie jeden z podstawowych korytarzy dojazdowych do drogi krajowej nr 1 oraz autostrady A1. Będzie miała długość ok. 7,3 km. Droga zaprojektowana zostanie w standardzie klasy „G” o jednej jezdni po jednym pasie ruchu.
Obecnie ruch samochodowy prowadzony jest głównie ciągiem drogowym, który tworzy droga wojewódzka nr 789. Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącego ciągu komunikacyjnego jest zróżnicowane – od terenów o zagospodarowaniu rolniczym poprzez tereny o zabudowie jednorodzinnej i usługowej aż po zwartą zabudowę miejską.
Podobny harmonogram przyjęto dla nowej, północno-zachodniej obwodnicy Raciborza. Koszt tych dwóch ostatnich inwestycji, to odpowiednio 200 i 120 mln złotych.
Planowana północno – zachodnia obwodnica Raciborza stanowić ma przedłużenie realizowanej obecnie północnej obwodnicy Raciborza (budowanej jako etap 4 i 5 Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna) aż do podłączenia z drogą wojewódzką nr 416.
Nowa obwodnica, która po wybudowaniu będzie stanowiła nowy ciąg drogi wojewódzkiej nr 416. Zaczynać się będzie na istniejącym rondzie z drogą krajową nr 45 na północ od miejscowości Rudnik, następnie będzie omijać od północy miejscowość Rudnik i dalej jej ślad będzie miał przebieg północ – południe aż do włączenia w istniejącą drogę wojewódzką nr 416. Będzie to droga o długości ok. 5 km. Zaprojektowana zostanie w standardzie klasy „G” o jednej jezdni po jednym pasie ruchu.
Wszystkie trzy obwodnice omijające Sośnicowice, Koziegłowy i Racibórz ujęte zostały w rządowym programie Funduszu Rozwoju Dróg.
Program Współfinansowania Inwestycji Drogowych
Ważnym elementem działań mających na celu poprawę funkcjonalności systemu drogowego są inwestycje i przebudowy realizowane w ramach porozumień Zarządu Województwa Śląskiego i władz powiatów oraz miast i gmin, na terenie których biegną odcinki dróg wojewódzkich. Rozpoczętych tego typu projektów, które realizowane będą w tym roku jest aż 51.
Niektóre z nich są już zakończone, jak budowa wschodniej obwodnicy Raciborza, gdzie to miasto zleciło projekt nowej drogi, a ZDW w Katowicach, jako jednostka samorządu województwa odpowiedzialne było za jej budowę.
Inne, jak np. przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 931 (ul. Bieruńska) z drogą gminną nr 340 164 S (ul.Pionierów) w Pszczynie, realizowana wspólnie z władzami miasta, zakończą się w tym roku. Czy też przebudowa skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 942 (ul. Malinka) z drogą gminną nr 614 112 S (ul. Koszarzyska) w Wiśle, gdzie także władze samorządu współpracują z samorządem miasta.