TEE – Trans Europ Express: Historia kolejowej sieci, która łączyła Europę
Dziś państwa Unii Europejskiej i nie tylko są zintegrowane przez sieć pociągów EuroCity. Te dzienne pociągi oferują komfortowe, klimatyzowane wagony pierwszej i drugiej klasy, a także wagony restauracyjne i barowe. Restauracje serwują dania typowe dla kraju, z którego pochodzi pociąg. Na przykład Niemcy czy Austriacy mogą skosztować polskich pierogów czy schabowego, podczas gdy podróżujący z Pragi do Warszawy mają okazję spróbować czeskich knedlików i napić się miejscowego piwa. Jednak mało kto wie, że jeszcze przed erą pociągów EuroCity, kraje Europy Zachodniej były połączone przez sieć pociągów TEE – Trans Europ Express.
Trans Europ Express to sieć luksusowych pociągów, która powstała w 1954 roku z inicjatywy Kolei Holenderskich. Do projektu dołączyły Niemcy, Szwajcaria, Luksemburg, Włochy, Belgia i Francja. Pierwsze pociągi TEE ruszyły 2 czerwca 1957 roku, wraz z wejściem w życie letniego rozkładu jazdy. Wagony były malowane w charakterystyczne beżowo-czerwone barwy, klimatyzowane i oferowały wyłącznie miejsca w pierwszej klasie.
Ostatnie pociągi TEE zostały wycofane z użytku w 1987 roku, ustępując miejsca rozwijającej się sieci EuroCity.
Najbardziej znane trasy TEE obejmowały:
- Paryż – Bazylea – Zurych
- Rzym – Reggio di Calabria
- Paryż Nord – Bruksela – Amsterdam
- Mediolan – Paryż – Lyon
- Amsterdam – Zurych
- Stuttgart – Kolonia – Kopenhaga
- Zurych – Mediolan
Pociągi te mogły rozpędzać się do 200 km/h, a kilka z nich zostało zachowanych jako eksponaty muzealne.
Warto również wspomnieć, że kraje bloku wschodniego, znajdujące się pod wpływem Związku Radzieckiego, również dążyły do wprowadzenia superszybkich pociągów ekspresowych. W rezultacie, w państwach socjalistycznych, w tym w Polsce, uruchomiono pociągi kategorii InterExpress. Na przykład w Polsce pociągi te łączyły Warszawę z Pragą oraz Moskwę z Pragą przez Warszawę, Wrocław i Kłodzko. Jednak z biegiem lat pociągi z Warszawy do Pragi zmieniły się w EuroCity, a połączenie z Pragi do Moskwy stało się pociągiem pospiesznym.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. W portalu Dwa Kwadranse każdego dnia piszemy o najważniejszych wydarzeniach z regionu. Bądź na bieżąco! Obserwuj Dwa Kwadranse na Facebooku, Instagramie, platformie X oraz TikToku.
Fot. Jan Oosterhuis