Tramwaj na południe Katowic. Jest zielone światło dla tego połączenia!


Tę inwestycję skazano już na porażkę, jednak wiele wskazuje na to, że jest szansa na jej realizację. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach wydała właśnie pozytywną opinię w tej sprawie (poinformowano o tym 30 września). To oznacza, że według urzędników nie ma przeszkód, by nitka tramwajowa przebiegała w pobliżu rezerwatu przyrody na Ochojcu.
Inwestycja polegać będzie (w I etapie) na budowie linii tramwajowej od pętli Brynów do planowanej pętli Kostuchna. W II etapie zostanie ona uzupełniona o rozbudowę układu drogowego. Wybudowany zostanie również szereg obiektów inżynierskich, ciągi piesze i infrastruktura rowerowa.
„Przebieg planowanych ciągów komunikacyjnych nie koliduje z obszarowymi formami ochrony przyrody, takimi jak rezerwaty, zespoły przyrodniczo – krajobrazowe i obszary Natura 2000. Choć na odcinku kilkunastu metrów inwestycja zbliża się punktowo do granic rezerwatu Ochojec, prace prowadzone będą całkowicie poza jego terenem. Nie dojdzie więc do bezpośredniego ograniczenia zasobów przyrodniczych w obrębie rezerwatu – w tym do naruszenia stanowiska liczydła górskiego, stanowiącego przedmiot ochrony tego obiektu” – czytamy w komunikacie.
Wydanie decyzji zostało poprzedzone przygotowaniem przez inwestora raportu, zawierającego szczegółowe analizy w zakresie oddziaływania inwestycji na poszczególne elementy środowiska przyrodniczego.
W zakresie ochrony przed hałasem w lokalizacjach, które tego wymagają, powstaną ekrany akustyczne, a torowisko otrzyma tzw. cichą nawierzchnię. Inwestycja zostanie również zrealizowana w taki sposób, by nie utrudnić mieszkańcom dostępu do lasu.
Konieczną wycinkę drzew zrekompensują nowe nasadzenia. Na drogach powstaną również przejścia dla płazów. Na inwestora nałożony został również obowiązek montażu budek dla nietoperzy oraz obowiązek stałego monitoringu budek lęgowych ptaków.
Wpływ przyjętych rozwiązań inwestycyjnych na środowisko zostanie ponownie przeanalizowany na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę. Wynika to z nałożenia na inwestora obowiązku przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko.
PM
fot. Tramwaje Śląskie