Trwa modernizacja autostrady A4 Katowice–Kraków

Na autostradzie A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem trwają intensywne prace modernizacyjne. Mimo prowadzonych robót, koncesjonariusz – spółka Stalexport Autostrada Małopolska – zapewnia, że zadbał o to, by utrzymać płynność ruchu. Na całej długości modernizowanych odcinków dostępne są co najmniej dwa pasy ruchu w każdym kierunku, choć niekiedy w formie pasów zwężonych lub przekierowanych.
Nowa nawierzchnia – etapami i z planem
Zakres prac obejmuje przede wszystkim wymianę nawierzchni na kilku kluczowych fragmentach trasy w kierunku Krakowa:
1. Odcinek Mysłowice – plac poboru opłat w Mysłowicach (km 348–351):
Na jezdni do Krakowa ruch odbywa się jednym pasem. Równolegle, na przeciwległej nitce, zorganizowano dwa pasy w kierunku Katowic oraz jeden w stronę Krakowa. Obie jezdnie oddziela solidna bariera.
2. Odcinek Rudno – plac poboru opłat w Balicach (km 384–388):
Tu również kierowcy w stronę Krakowa muszą liczyć się z ruchem tylko jednym pasem. Analogicznie jak wcześniej, dodatkowy pas w kierunku Krakowa został wyznaczony na nitce do Katowic.
3. Odcinek za bramkami w Balicach (km 400+500 – 401+200):
Do 17 kwietnia obowiązywał układ z jednym pasem w stronę Krakowa oraz trzema na nitce do Katowic (dwa w kierunku Katowic i jeden dla jadących do Krakowa). Po tej dacie, kierowcy zyskali dwa zwężone pasy na jezdni do Krakowa, co znacząco poprawiło przepustowość. Dodatkowo ponownie dostępny jest parking za bramkami w Balicach.
Zakończenie prac nawierzchniowych na wyżej wymienionych odcinkach zaplanowano na koniec lipca 2025 roku.
Remonty wiaduktów: Imielin i Chrzanów pod lupą
Oprócz prac nawierzchniowych prowadzone są także gruntowne remonty dwóch wiaduktów:
Imielin (km 357):
Obiekt został całkowicie wyłączony z ruchu. Na jezdni do Krakowa, na długości około 400 metrów, wprowadzono pełne zamknięcie. Ruch w obu kierunkach przeniesiono na jezdnię do Katowic, gdzie wyznaczono po dwa zwężone pasy dla każdego kierunku. Planowane zakończenie remontu: lipiec 2025.
Chrzanów (km 370):
Podobna organizacja ruchu obowiązuje na wiadukcie pomiędzy węzłami Balin i Chrzanów. Zamknięto jezdnię do Katowic, a ruch odbywa się czterema zwężonymi pasami na drugiej nitce. Koniec prac przewidziano na grudzień 2025.
Autostrada w idealnym stanie na 2027 rok
Prowadzone modernizacje to nie tylko reakcja na bieżące potrzeby, ale również realizacja zobowiązań wynikających z Umowy Koncesyjnej. Zgodnie z jej zapisami, w 2027 roku spółka przekaże autostradę stronie publicznej w doskonałym stanie technicznym – bez potrzeby dalszych remontów czy modernizacji przez kolejne lata. Oznacza to nie tylko nową nawierzchnię, ale także kompleksową odnowę infrastruktury, w tym mostów i wiaduktów.
Fot. Domena publiczna/źródło opracowania: Stalexport Autostrada Małopolska