Trwa największa inwestycja kolejowa w historii regionu

Modernizacja katowickiego węzła kolejowego to projekt o skali imponującej – powierzchnia placu budowy liczy aż 1,5 miliona metrów kwadratowych, co odpowiada… 214 boiskom piłkarskim! To największe przedsięwzięcie kolejowe w historii województwa śląskiego, a jego efekty odczują zarówno pasażerowie pociągów regionalnych, jak i dalekobieżnych.
Pociągi jadą, prace trwają
Choć modernizacja obejmuje niemal każdy kluczowy element infrastruktury – od torów, przez wiadukty, aż po stacje i przystanki – ruch pociągów nie został wstrzymany. To ogromne wyzwanie logistyczne: codziennie na miejscu pracuje 600 osób i niemal 500 maszyn budowlanych. Dzięki temu, inwestycja prowadzona jest bez przerywania komunikacji kolejowej.
Nowy rozdział dla katowickiej kolei
Modernizacja obejmuje linię kolejową Będzin – Katowice Piotrowice i jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach programu CEF „Łącząc Europę”. Kluczowym celem inwestycji jest rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Dzięki temu zwiększy się liczba połączeń, a pasażerowie zyskają więcej wygodnych przystanków i lepszy dostęp do pociągów.
W ramach prac powstaną nowe tory oraz rozbudowana infrastruktura pasażerska. Modernizowane są stacje Katowice Zawodzie, Katowice Główne i Katowice Ligota. Powstają też nowe przystanki, m.in. Katowice Brynów. Działania obejmują także linię Mysłowice – Katowice Zawodzie – Katowice oraz trasę Katowice Muchowiec – Panewniki.
Wiadukty rosną w oczach
Zakres robót obejmuje aż 140 obiektów inżynieryjnych – obecnie prace trwają na 35 z nich. Modernizacja polega na rozbiórce starych konstrukcji, wzmacnianiu podłoża, pracach zbrojarskich i betonowych, a także montażu nowych, stalowych przęseł.
Na ul. Bagiennej przygotowano już fundamenty pod nowe wiadukty, które umożliwią wprowadzenie nowego układu torowego – aż siedmiu torów! Ul. Graniczna zyska szerszy wiadukt, a także ścieżkę rowerową i chodniki. Na Mikołowskiej trwa rozbiórka starego wiaduktu, który po przebudowie stanie się nowoczesną, trwałą i bezpieczną konstrukcją. Na Kłodnickiej powstanie nowy wiadukt o zwiększonym prześwicie, co rozwiąże problemy z przejazdem wyższych pojazdów.
Nie zapomniano także o strategicznych wiaduktach przy ul. Przodowników i Załęskiej, gdzie rozbudowa torów z trzech do czterech znacznie zwiększy przepustowość linii – szczególnie istotnej dla transportu towarowego.
Katowice zyskają nowy układ torowy
Największe zmiany czekają okolice stacji Katowice – od strony Załęża i Brynowa powstaje zupełnie nowy układ torowy z ośmioma wiaduktami i czterema torami nadziemnymi. Pozostałe tory zostaną poprowadzone pod ziemią. Te nowoczesne obiekty, o długości od 30 do 90 metrów, będą przystosowane do obsługi wszystkich typów pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Przeploty torowe umożliwią bezkolizyjny przejazd składów, co dodatkowo zwiększy przepustowość całej stacji.
Inwestycja za miliardy
Modernizacja katowickiego węzła to część większego projektu na linii E 65, obejmującego odcinki: Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice. Całkowity koszt inwestycji to około 7 miliardów złotych. Prace mają zakończyć się w 2028 roku.
Postępy inwestycji można śledzić na bieżąco na stronie www.slaskienatorach.pl oraz na profilu projektu na Facebooku.
Fot. PKP PLK