KOMUNIKACJA PROMOWANE

Trwa przebudowa układu drogowego do portu lotniczego w Pyrzowicach

W ramach przedsięwzięcia powstaje bezkolizyjne skrzyżowanie linii kolejowej nr 182 z drogą wojewódzką nr 913. Na północ od skrzyżowania wybudowano już drugie rondo, z którego ruch kołowy rozprowadzany będzie do poszczególnych stref lotniska – na zachód do strefy obsługi ruchu pasażerskiego, a na wschód do strefy MRO (hangary) oraz terminalu towarowego.

W przebudowę układu drogowego przy KTW zaangażowane są trzy podmioty: Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2023 roku.

Przypomnijmy, że jednocześnie trwa rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry. Inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Inwestycja obejmuje odbudowę 30-kilometrowego nieczynnego odcinka linii pomiędzy Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczy ok. 48 km linii kolejowej.

W ramach przedsięwzięcia powstaje stacja kolejowa Pyrzowice Lotnisko oraz przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów. Ponadto modernizowane są perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu budowany jest nowy peron. Cała infrastruktura peronowa dostosowana będzie do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

PKP Polskie Linie Kolejowe planują na tym odcinku prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich – 140 km/h, dla towarowych – 80 km/h, natomiast dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś. Wartość inwestycji to 660 mln zł netto.

Efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę.