GŁÓWNA KULTURA Z OSTATNIEJ CHWILI

W piątek startuje Festiwal Beskidów i Śląska Cieszyńskiego

Przed nami kolejne wydarzenie promujące atrakcje turystyczne województwa śląskiego. Pierwsza edycja imprezy w najbliższy weekend 26-28 maja

Województwo śląskie charakteryzuje się zróżnicowaną atrakcyjnością turystyczną oraz licznymi walorami umożliwiającymi rozwój konkurencyjnej oferty turystycznej. Południe regionu to miejsce do uprawiania turystyki górskiej. Na zachodzie dominuje turystyka kajakowa i rowerowa, północ to Jura Krakowsko-Częstochowska, a centralna część województwa to przede wszystkim turystyka industrialna.

Efektywnemu wykorzystaniu tak zróżnicowanego potencjału turystycznemu regionu służy kreowanie i rozwój marek terytorialnych, które wyróżniają się lokalną cechą produktów turystycznych, charakteryzującą poszczególne obszary na tle całego regionu. Na terenie województwa śląskiego występuje pięć marek terytorialnych: na południu są to Beskidy i Śląsk Cieszyński, na północy Jura Krakowsko-Częstochowska, w części zachodniej Kraina Górnej Odry oraz środkowa część województwa, czyli Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Wśród tych marek tych trzy posiadają już tytuł „Polska Marka Turystyczna”, tj. Beskidy, Śląsk Cieszyński i Jura Krakowsko-Częstochowska. Dowodzi to o skuteczności wybranej formy promocji i rozwoju województwa śląskiego.

Wzorując się na – niekwestionowanym sukcesie Industriady – wydarzeniu promującym jeden z flagowych produktów turystycznych województwa śląskiego, czyli Szlaku Zabytków Techniki oraz Festiwalu Śląskie Smaki, postanowiono przygotować i współfinansować podobne wydarzenia promujące poszczególne marki terytorialne w województwie śląskim.

W 2018 roku po raz pierwszy zorganizowano Juromanię, czyli święto Jury Krakowsko-Częstochowskiej, które w 2021 roku zdobyło uznanie wśród turystów, otrzymując Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej za najlepszy produkt turystyczny w Polsce. Od 2021 roku organizowany jest Festiwal Górnej Odry promujący markę Kraina Górnej Odry. Wykorzystując dotychczasowe doświadczenia, festiwal ten już w drugim roku powtórzył sukces Juromanii, otrzymując również Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej za najlepszy produkt turystyczny w Polsce za 2022 rok, jak również drugi certyfikat – internautów. Z kolei kluczowym wydarzeniem w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii jest święto marki terytorialnej, czyli wydarzenie o nazwie „Kierunek GZM”. Corocznie w każdym z tych wydarzeń uczestniczy łącznie ponad 200 tysięcy osób, korzystając w większości z bezpłatnych atrakcji przygotowanych specjalnie z tej okazji. Taka forma promocji to nie tylko doskonała promocja poszczególnych atrakcji turystycznych regionu, ale i całego województwa śląskiego.

Na mapie wydarzeń turystycznych festiwali brakowało już tylko święta poświęconego Beskidom i Śląskowi Cieszyńskiemu. W 2022 roku opracowano więc koncepcję marketingową wspólnego festiwalu, który promować będzie zarówno walory przyrodnicze południowej części województwa, jak również bogate dziedzictwo kulturowe.

Program festiwalu „Dziewięćsił” zaprezentowano dziś podczas konferencji prasowej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Śląskiego.

Koncepcję festiwalu oparto na dziewięciu siłach inspirowanych opowieścią o górskiej roślinie dziewięćsił. Dawno temu górale opowiadali, że dziewięćsił kryje w sobie dziewięć mocy, które przekazują człowiekowi dziewięć sił. A te siły są dziewięć razy lepsze niż moce pochodzące od innych roślin. Kto napotkał na swej drodze dziewięćsił, miał żyć w zdrowiu długie lata.

W oparciu o tak wybrane siły “Dziewięćsił – Festiwal Beskidów i Śląska Cieszyńskiego” promować będzie całe bogactwo turystyczne i kulturowe regionu.

Już 26 maja po raz pierwszy rozpocznie się to wyjątkowe wydarzenie, jakiego jeszcze w Beskidach i na Śląsku Cieszyńskim nie widziano. Przez 3 dni od 26 do 28 maja w dziewięciu lokalizacjach: Bielsko-Biała, Brenna, Cieszyn, Cięcina, Istebna, Szczyrk, Ustroń, Wisła i Żywiec przygotowano:

  • występy kapel góralskich, folkowych i popowych wykonawców,
  • spotkania z podróżnikami,
  • pasterskie obrzędy,
  • warsztaty artystyczne i gry terenowe,
  • animacje dla dzieci,
  • degustacje i pokazy kuchni regionalnej,
  • odkrywanie niepowtarzalnej historii regionu.

Łącznie to ponad 80 różnego rodzaju atrakcji oraz blisko 30 koncertów.

PM