Wkrótce rusza budowa węzła Bielsko-Biała Hałcnów
Kierowcy, za sprawą ostrego łuku, owiali to miejsce złą sławą. Chodzi o fragment północno-wschodniej obwodnicy Bielska-Białej stanowiącej cześć trasy biegnącej pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem. Niedługo w jego miejscu powstanie węzeł, który docelowo połączy istniejący układ dróg ekspresowych S1 od Bielska-Białej do Zwardonia i S52 w kierunku Cieszyna z budowaną S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą oraz projektowaną Beskidzką Drogę Integracyjną z Krakowa.
Budowę podzielono na dwa odcinki: węzeł Komorowice – węzeł Rosta (na odcinku Komorowice – Lipnik wspólny przebieg z S52) oraz węzeł Rosta – węzeł Mikuszowice. Na tym właśnie odcinku zastosowano nietypowe rozwiązanie geometrii trasy, a właściwie dwóch docelowych odcinków dróg ekspresowych, w postaci ostrego zakrętu, który w przyszłości miał stać się łącznicą – elementem przyszłego węzła drogowego. Wykonawcą było konsorcjum Hermann Kirchner Polska, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty Łódź, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a koszt inwestycji opiewał na ponad 1,2 mld zł.
Przygotowując tę inwestycję, już w decyzji z 21 października 2004 r. – o ustaleniu lokalizacji drogi ekspresowej na odcinku węzeł Komorowice/Rosta do węzła Krakowska – została uwzględniona w kolejnych etapach budowa węzła typu koniczyna przewidująca włączenie się w istniejący układ drogowy projektowanego odcinka Mysłowice – Bielsko-Biała.
Węzeł, o którym mowa pierwotnie nazwano Hałcnów, później przemianowano go na Suchy Potok, a docelowo będzie oznakowany jako Bielsko-Biała Hałcnów. Kolejnym dokumentem, uwzględniającym te uwarunkowania, była decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji z listopada 2007 r. W dokumentacji projektowej z 2006 r. dla budowy drogi ekspresowej S69 Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń i jej pierwszego odcinka – węzeł Komorowice/Rosta węzeł Krakowska – wskazano, że w obrębie przyszłościowego węzła Hałcnów zaprojektowano tymczasową łącznicę przyjmując prędkości projektową Vp= 60 km/h i wyznaczając łuk o promieniu 130 m. W efekcie powstał luk poziomy o długości 350 m i kącie zwrotu wynoszącym około 120 stopni. Aby przeciwdziałać sile odśrodkowej, jezdnie pochylono ze spadkiem 6-procentowym.
Optymalizacja kosztów
Takie przyjęcie etapowości realizacji drogi pozwalało zaoszczędzić czas i środki finansowe na realizację przyszłego węzła, a bliska perspektywa budowy drogi ekspresowej pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą uzasadniała celowość takich rozwiązań projektowych. Potwierdzeniem tego były zapisy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – 2015, w którym ujęto budowę drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała na liście zadań do realizacji po roku 2013 r.
Liczne perturbacje w trakcie przygotowania realizacji 40-kilometrowego odcinka pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Biała spowodowały, że umowę na odcinek Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok), obejmującej budowę węzła w tym miejscu, podpisano w 2020 r. z pierwotną datą zakończenia przypadającą w listopadzie 2023 r. Na takie przesunięcie w czasie, wpływ miały protesty mieszkańców Gminy Miedźna, Brzeszcze oraz Bestwina, Kompani Węglowej, KWK Brzeszcze, oraz Przedsiębiorstwa Górniczego SILESIA skutkujące koniecznością wykonania dodatkowego wariantowania trasy, oraz późniejsze odwołania od decyzji środowiskowych.
W międzyczasie, 4 sierpnia 2016 r. na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów droga ekspresowa S69 Bielsko-Biała – Zwardoń zmieniła oznaczenie na S1. To pociągnęło za sobą zmianę geometrii węzła Bielsko-Biała Hałcnów (Suchy Potok), tak aby swoimi rozwiązaniami komunikacyjnymi uwzględniał konieczność nadania priorytetu dla kierunku na Zwardoń jako nowego ciągu S1. Ostatecznie budowana geometria węzła Bielsko-Biała Hałcnów wykorzystuje wcześniej wykonaną rezerwę na wybudowanych w ramach obwodnicy Bielska-Białej obiektach inżynierskich w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Witosa oraz na wiadukcie w ciągu drogi S1. Przewidziano na nich konieczność lokalizacji projektowanych pasów włączeń i wyłączeń w ramach nowego węzła. Natomiast z uwagi na zmianę numerów dróg i priorytetów kierunków jazdy na relacjach Katowice – Zwardoń (S1) oraz Cieszyn – Kraków (S52), korekta geometrii węzła w tym zakresie wymusiła zmiany lokalizacji łącznicy na relacji Cieszyn – Zwardoń.