Wystartował cykl debat publicznych poświęconych przebudowie Katowickiego Węzła Kolejowego
Przed nami jeden z największych projektów w historii polskiej kolei – przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego. Ta gigantyczna inwestycja ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu Górnego Śląska i Zagłębia, jak i dla wszystkich pasażerów korzystających z kolei, w tym komunikacji miejskiej, w stolicy konurbacji śląskiej.
Koleje Śląskie, będące liderem przewozów w regionie, przygotowały kompleksową kampanię informacyjną, aby ułatwić podróżnym korzystanie z przejazdów w okresie prac remontowych prowadzonych przez ogólnopolskiego zarządcę infrastruktury.
Debata publiczna, która odbyła się 9 października 2023 roku w Parku Technologicznym A przy ul. Żeliwnej 38 w Katowicach, stała się wydarzeniem inicjującym unikatową kampanię informacyjną. Podczas debaty mieliśmy okazję wsłuchać się w głosy ekspertów, którzy przybliżyli gościom proces przebudowy Węzła Katowickiego i wiążące się z nim utrudnienia.
W panelu dyskusyjnym wzięli udział Przemysław Brych – influencer i społecznik, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek. Osoba znakomicie rozpoznawalna, promotor kolei i miłośnik komunikacji zbiorowej oraz Damian Łuniewski – Naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich, ekspert odpowiedzialny za opracowanie nowego rozkładu jazdy na czas przebudowy.
Moderatorem spotkania był Maciej Zaremba – Rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Podczas debaty, którą transmitowano także w Internecie, każdy z uczestników miał okazję przedstawić swoje propozycje dotyczące nowego rozkładu jazdy naszego największego regionalnego przewoźnika.
Podczas spotkania zgromadzonych gości przywitał Patryk Świrski – prezes Kolei Śląskich, który podkreślił wagę i rozmach przedsięwzięcia:
Przed nami pierwsza z debat dotyczących przebudowy Węzła Katowickiego, największego węzła kolejowego w Polsce. Będąc świadomi utrudnień jakich doświadczymy jako przewoźnik i Państwo, jako pasażerowie, chcielibyśmy porozmawiać na ten temat. Chcielibyśmy, aby wszystkie problemy były łatwe do rozwiązania.
Warto dodać, że wokół projektu powstała Rada Kolejowa – nieformalne społeczne stowarzyszenie, które będzie czuwać i zgłaszać ewentualne uwagi związane z procesem przebudowy. Po zakończeniu przedsięwzięcia głos Rady stanie się równie istotny, jej członkowie będą posiadać realny wpływ na rozwiązania związane z efektywnością funkcjonowania Kolei Śląskich. Koordynatorem stowarzyszenia mianowano Przemysława Brycha, czyli Konduktora Przemka.
Podczas debaty padło jedno z kluczowych pytań dotyczących tej wielkiej inwestycji. Skąd potrzeba przebudowy na tak dużym obszarze i dlaczego przez wiele miesięcy będziemy mierzyć się z utrudnieniami?
Jak podkreślił Damian Łuniewski:
Dostrzeżono potrzebę rozwoju transportu kolejowego i dzięki temu, że jesteśmy w Unii Europejskiej możemy pozyskać środki na przebudowę infrastruktury i dostosować ją do zmieniających się trendów. Jest to proces długotrwały, na który ma wpływ wiele czynników. Myślę, że już niedługo będziemy mogli cieszyć się nowoczesną infrastrukturą kolejową.
Z kolei Przemysła Brych, wiele mówił o problemach z jakimi zgłaszają się do niego podróżni:
Pasażerowie narzekają na niewystarczającą liczbę połączeń. Przykładowo, spotykam głosy mówiące o braku bezpośrednich połączeń z Cieszyna do Katowic. Problem stanowi infrastruktura, bowiem nie jesteśmy w stanie uruchomić więcej pociągów przy jej obecnym stanie. Linie kolejowe korkują się, gdyż jest zbyt wiele pociągów. Zbudowanie dodatkowych par torów wpłynie na przepustowość i liczbę połączeń. Obecnie, jak podkreślił ekspert, przepustowość Węzła Katowickiego jest na granicy wydolności.
Eksperci zgodnie przyznali, że bardzo istotna podczas procesu przebudowy będzie sprawna komunikacja i ścisła współpraca przewoźnika oraz zarządcy infrastruktury. To od niej będzie zależeć, czy utrudnienia dla podróżnych zostaną zminimalizowane.
Przygotowaliśmy scenariusze, które pozwolą przejść przez proces przebudowy – najistotniejsza jest dobrze przygotowana informacja, aby pasażerowie na każdym etapie remontu doskonale wiedzieli jakie zmiany ich czekają – mówił Damian Łuniewski.
Krok milowy w komunikacji kolejowej w regionie
Podczas debaty goście wielokrotnie mogli usłyszeć, iż przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego to projekt bez precedensu na terenie Górnego Śląska i Zagłębia. Obejmuje on odcinek linii E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Zabrzeg aż po Zebrzydowice.
Jej głównym celem jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od regionalnego i dalekobieżnego, co znacznie zwiększy przepustowość oraz regularność połączeń kolejowych, a także zagęści siatkę połączeń. Projekt zakłada również budowę nowych przystanków osobowych w okolicach największych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co pozytywnie wpłynie na rolę kolei w transporcie miejskim.
Najważniejsze dla pasażerów jest to, że podczas przebudowy żadna z linii kolejowych wychodzących ze stacji Katowice nie zostanie całkowicie zamknięta. Utrudnienia będą dotyczyć odcinków od Będzina przez Sosnowiec aż do Mysłowic, oraz od Katowic przez Tychy aż do Mikołowa. Jedyna linia, która zostanie całkowicie zamknięta na około dwa miesiące, to linia do Rybnika, między stacjami Katowice Ligota i Mikołów – czytamy w komunikacie Kolei Śląskich na stronie https://przebudowawezlakatowickiego.pl/
Utrudnienia dotyczące powyższej linii są związane z jej jednotorowością, nie ma możliwości prowadzenia ruchu podczas przebudowy. W pozostałych przypadkach, gdzie tory są dwutorowe lub więcej, ruch będzie przenoszony między torami, zachowując możliwość prowadzenia ruchu. W ramach modernizacji węzła katowickiego, od Będzina przez Sosnowiec aż na Ligotę, zostaną również dobudowane dodatkowe tory, które będą obsługiwać pociągi regionalne. To umożliwi zwiększenie częstotliwości pociągów i bardziej regularne kursowanie. Nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku w trakcie inwestycji, umożliwiając przenoszenie ruchu i minimalizując utrudnienia przez cały okres przebudowy.
Harmonogram modernizacji i etapy utrudnień
Utrudnienia związane z przebudową zostały podzielone na etapy, wynikające z harmonogramu prac. Poniżej przedstawiamy odcinki, na których ze względu na mniejszą liczbę torów, możliwa będzie mniejsza liczba pociągów oraz ewentualne skrócenia tras. Warto zaznaczyć, że utrudnienia z etapu na etap zostały szczegółowo opisane.
ETAP 0:
- Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
ETAP 1:
- Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
ETAP 2:
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
- Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
Rozpoczęcie przebudowy to krok milowy dla rozwoju kolejnictwa na Śląsku. Mimo pewnych niedogodności związanych z utrudnieniami w ruchu kolejowym, długoterminowe korzyści dla pasażerów i regionu są nieocenione. Przewoźnicy i instytucje odpowiedzialne za projekt zapewniają, że dołożą wszelkich starań, aby utrudnienia były jak najmniejsze i że cały proces przebiegnie sprawnie i efektywnie. Warto być na bieżąco z informacjami i dostosować swoje plany podróży do zmian w rozkładzie jazdy. Wszystkie niezbędne informacje znajdziemy na stronie https://przebudowawezlakatowickiego.pl/
Poniedziałkowa debata udowodniła, że temat przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego budzi zainteresowanie zarówno wśród miłośników kolei jak i pasażerów. Mimo że czekają nas utrudnienia warto uzbroić się w cierpliwość, aby później cieszyć się nie tylko nowoczesnym taborem, ale również siatką komfortowych połączeń, które umożliwią dotarcie w krótkim czasie do najodleglejszych zakątków naszego województwa.
TB