Z nowym systemem zarządzania bezpieczniej na linii Kraków – Katowice
PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosiły przetarg na dostosowanie linii kolejowych nr 133 i 134 (Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny) do parametrów ogólnoeuropejskiej sieci TEN-T. Inwestycja obejmuje ponad 58 kilometrów torów, mających spełniać standardy Wspólnoty Europejskiej.
Celem jest ujednolicenie systemu zarządzania ruchem kolejowym i poprawa bezpieczeństwa na międzynarodowej magistrali kolejowej E30, łączącej Śląsk z Małopolską.
Zainstalowanie nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym, ERTMS/ETCS, przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa poprzez ciągłe monitorowanie prędkości i miejsc zatrzymania pociągów. Komunikacja między pociągiem a systemem odbywa się drogą radiową, co wpłynie na efektywność i oszczędności energetyczne. Całość projektu, finansowanego przez Krajowy Plan Odbudowy, ma być zakończona do pierwszej połowy 2027 roku, obejmując testy nowego systemu i jego wdrożenie.
Dzięki modernizacji linii kolejowych nr 133 i 134, połączenie kolejowe E30 stanie się bardziej efektywne, umożliwiając szybsze podróże pociągami pasażerskimi, które teraz mogą rozwijać prędkość do 160 km/h.
TB/Fot. PKP PLK