Zamknięcie wiaduktu w Lublińcu
W czwartek, 1 czerwca br., o godz. 8.30 zamknięty dla ruchu zostanie wiadukt nad torami kolejowymi w Lublińcu, w ciągu DW 906. Wiadukt będzie rozebrany i w jego miejsce powstanie nowy obiekt.
W czasie trwania inwestycji wprowadzona będzie dla komunikacja zastępcza z wyznaczonymi przystankami tymczasowymi z obydwu stron dojazdu do wiaduktu oraz pośrednie na terenie miasta zgodnie z informacją szczegółową, która dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Lublińcu.
Na czas remontu zostanie wprowadzona zmiana w organizacji ruchu:
Ruch samochodowy: drogami wojewódzkimi 906 i 905 a potem krajowymi 46 i 11.
Ruch pieszych: w godzinach od 6.00 do 22.00 ma zostać zapewnione kursowanie zastępczej komunikacji zbiorowej busami.
Ruch rowerowy: zostanie skierowany na najbliższy przejazd kolejowy w ciągu ul. Częstochowskiej i dalej ulicami: Podmiejską, Częstochowską, Paderewskiego, Plebiscytową i Cmentarną.
Istniejący wiadukt został wybudowany w 1975 r. Jego zasadniczy remont wykonany był w 1988 r. Jest już wyeksploatowany technicznie stąd decyzja o jego rozbiórce, bowiem naprawy nie mają sensu ekonomicznego.
Podstawowe parametry techniczne nowego wiaduktu:
- kategoria drogi na obiekcie: droga wojewódzka,
- klasa drogi na obiekcie: droga klasy G,
- ilość przęseł: 5,
- rozpiętości teoretyczne przęseł: 18,5 + 15,5 + 73,5 + 15,5 + 18,5 = 141,5 m
- długość całkowita: 174,9 m,
- szerokość całkowita: 15,2 m (przęsło łukowe) i 13,8 m (przęsła belkowe),
- szerokość całkowita jezdni: 7,8 m,
- szerokość chodnika i ścieżki rowerowej: 3,1 m,
- kąt skrzyżowania obiektu z przeszkodą 59,2 – 65,6°.
Ze względu na technologię prac rozbiórkowych, celem skrócenia czasu realizacji robót budowlanych, zaprojektowano budowę nowego wiaduktu drogowego w postaci stalowego przęsła łukowego z jazdą dołem (w części nadtorowej) oraz dwuprzęsłowych, ciągłych ustrojów belkowo-płytowych na dojazdach do łuku.
Przęsło nadtorowe wykonane zostanie w formie dwóch stalowych łuków o konstrukcji skrzynkowej, ze ściągiem blachownicowym, połączonych wzajemnie stalowymi stężeniami rurowymi o układzie krzyżowym.
Długość teoretyczna każdego z łuków wynosi 73,5 m, długość całkowita 76,2 m i wysokość 13,39 m. Do łuków, za pomocą wieszaków w układzie pionowym, podwieszona będzie stalowa konstrukcja pomostu z płytą żelbetową sprężoną podłużnie. Przęsło łukowe oparto za pośrednictwem łożysk garnkowych na masywnych, żelbetowych filarach ścianowych, posadowionych pośrednio za pomocą żelbetowych, wielkośrednicowych pali fundamentowych.
Umowa na rozbiórkę istniejącego obiektu i budowę nowego została podpisana 22 grudnia 2022 roku. Wyłoniony w przetargu wykonawca firma Banimex z Będzina ma zrealizować wszystkie prace do 22 lutego 2025 roku. Koszt inwestycji to 42 mln zł.