Zmiany na S1 w Dąbrowie Górniczej
Kierowcy mogą już korzystać z kolejnego odcinka nowej, szerszej jezdni przyszłej trasy S1. To następny etap przebudowy obecnej DK1 pomiędzy Podwarpiem a Dąbrową Górniczą do parametrów drogi ekspresowej.
Ruch został przeniesiony na fragment jezdni w kierunku południowym – Bielska-Białej. Odcinek ten, o długości 2,3 km, zaczyna się na wysokości wiaduktu drogowego w rejonie ulicy Ujejskiej, a kończy w okolicy kładki dla pieszych w rejonie ulicy Kusocińskiego.
W listopadzie br. GDDKiA przeniosła także ruch z istniejącej DK1 na dwa nowo wybudowane fragmenty jezdni o łącznej długości ponad 3 km. Pierwszy, od strony Podwarpia zaczyna się w rejonie kładki z ul. Karsów, a kończy na wysokości wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Ujejskiej, o długości ok. 1,8 km, został udostępniony 9 listopada. Drugi, od kładki w rejonie ulicy Kusocińskiego niemal do węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, o długości prawie półtora kilometra, został udostępniony 21 listopada.
Dzięki tym zmianom kierowcy zyskali w tym roku ponad 5 km komfortowego przejazdu po nowej, równej i szerszej jezdni w kierunku Dąbrowy Górniczej w ciągu drogi ekspresowej S1. Ruch na razie odbywa się po warstwie wiążącej, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. W rejonie przejazdów technologicznych pomiędzy obiema jezdniami do 40 km/h.
31 października br. GDDKiA udpstępniła również dwie kładki nad drogą krajową w Dąbrowie Górniczej – jedną w rejonie ulicy Karsów, a drugą w rejonie ulicy Kusocińskiego. Dzięki udostępnieniu tych kładek, piesi i rowerzyści mogą komfortowo i bezpiecznie przemieszczać się nad przebudowywaną drogą.
Postęp prac na inwestycji
Obecnie zaawansowanie rzeczowe na tej inwestycji wynosi około 47 proc. Kontynuowane są prace przy przebudowie i budowie kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci teletechnicznej i elektroenergetycznej. Budowane będą także zbiorniki retencyjne. W dalszym ciągu będzie trwała przebudowa wodociągu do Huty Katowice. Udostępnienie budowanych odcinków pozwoli na otwarcie nowego frontu robót przy budowie konstrukcji jezdni w kierunku Podwarpia. Trwać będą również prace przy budowie obiektów inżynierskich.
Podstawowe informacje o inwestycji
Zadanie polega na przebudowie istniejącego odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości prawie 7 km, z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. W ramach inwestycji powstaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty, dwie kładki dla pieszych, mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Dąbrowa Górnicza Pogoria. Powstaną także ekrany akustyczne, elementy naprowadzające – płotki herpetologiczne, wygrodzenia ochronne, zabezpieczenie ogrodzenia nad ciekami wodnymi.
Źródło: GDDKiA