ZTM. Ułatwienia dla pasażerów, które widać i słychać
Zarząd Transportu Metropolitalnego przedstawia rozwiązania, które są przeznaczone zwłaszcza dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Komunikacja miejska w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii staje się coraz bardziej dostępna dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to rezultat systematycznego wprowadzania szeregu zmian, które są podejmowane przez Zarząd Transportu Metropolitalnego – organizatora komunikacji miejskiej na liniach autobusowych, tramwajowych i trolejbusowych.
Wprowadzanie udogodnień to proces, który sprawia, że komunikacja staje się dostępna i przyjazna dla wszystkich pasażerów. Przykładami takich rozwiązań mogą być licznie instalowane w pobliżu przystanków elektroniczne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, które umożliwiają dostęp do informacji głosowej, a także wymagania techniczne dotyczące pojazdów, takie jak rampy najazdowe i przyklęk pojazdów.
Są to udogodnienia, które służą pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, rodzicom z małymi dziećmi i osobom starszym. Nowe wymagania obejmują również kontrastowe wyświetlacze, ujednolicenie zapisów oznaczeń i nazw przystanków we wszystkich kanałach informacji, co jest istotne dla osób głuchych lub z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Ponadto wprowadza się standardowe zapowiedzi głosowe oraz podświetlanie krawędzi stopni we wszystkich nowo wprowadzanych do ruchu pojazdach.
Ważnym elementem działań ZTM stały się również nalepki z QR kodami, które są umieszczane na tabliczkach z rozkładami jazdy. Jest to nowe rozwiązanie, które znacząco ułatwia dostęp do informacji dużej grupie pasażerów. Nalepki są umieszczane na wysokości około 120 cm, co umożliwia dostęp do nich osobom na wózkach. Zawsze są umieszczane w tym samym miejscu (prawy dolny róg gabloty z rozkładem jazdy).
Cały kod QR jest wypukły, a dodatkowo na nich znajduje się oznaczenie numeru stanowiska w alfabecie Braille’a, co jest udogodnieniem dla osób niewidzących. W przyszłości takie naklejki mają pojawić się na wszystkich tabliczkach.
W ramach działań związanych z dostępnością, serwis internetowy ZTM został poddany audytowi. Otrzymany certyfikat dostępności gwarantuje, że strona ZTM jest w pełni bez barier, dostępna dla osób z niepełnosprawnościami i zgodna z wymogami W3C WAI-AA. Poprzez prezentację wdrożonych w komunikacji miejskiej propasażerskich rozwiązań ZTM chce zachęcać różne grupy pasażerów do korzystania z transportu zbiorowego.